fredag 9 februari 2018

SRS 2018

SRS tabellen släpptes idag. Förstås bläddrar jag ner till Hansson 31 och jämför med tabellen från förra året. Gulp! Mättalet höjt från 1,003 till 1,006! Shorthandedmättalet höjt lika mycket. 0,3% innebär 1 min 48 sek på 10 timmars segling, typ Oxelösund - Visby på Seapilot 2Star. 330 m, motsvarar 2 grader motvrid på ett kryssben som är 1 NM. Eller 12 min segling när vi inte orkar ett segelskifte som höjer farten en knop.

Spanar på X99 och X332, det är dom båtar jag hela tiden mäter Piano mot under kappsegling. Båda höjda precis lika mycket: + 0,003, både fullhand och shorthandmätbrev. PUH, den kampen fortsätter på samma villkor. Kanske, jag vet ju förstås inte vad som händer med Pianos och mina konkurrenters verifierade mättal. Pianos mättal kommer sent, Henrik Edman syr färdigt både fock och stor i maj, handläggningstiden på seglarförbundet är 10 dagar så det blir lite tight innan S2S.

Dominant 95 då? Samma ändring - plus 0,003. Verkar vara en trend!

Enda skillnaden jag kan hitta vid en jämförelse mellan tabelldata för 2017 och 2018 är att bord inte längre är obligatoriskt, det gäller alla mätbreven ovan..

6 kommentarer:

  1. Listan som ligger där nu är “work in progress”. Vi meddelar när den blir officiell. Jag är imponerad över hur snabbt ni hittar den :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vacker dag kanske du upptäcker hur snabb Piano egentligen är. Och sätter mättal därefter 🧙‍♀️

      Radera
  2. Sag har ju sett prov på Pianos (lika) imponerande fart några gånger så jag väntar mig inget annat av ägaren. ;-)

    SvaraRadera
  3. Ingen av båtarna jag tittat på nu har SRS-tal för att kappsegla utan spinnaker om man kör full besättning. Är det tänkt så eller är det en faktor som håller på att korrigeras/fintrimmas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får vänta på den färdiga listan innan vi vet

      Radera
    2. Melges24 har bara fått höjt en pinne, trots att topphissat skulle börja straffas iår.
      Tillägget för mer än ett försegel och en spinn/genn skulle ju vara blygsamt, därförbedömmer jag straffet för topphissning som mellan 0,001—0,002 dvs inget som behöver vara styrande för var man placerar sin falltrissa för spinnakern.

      Radera