söndag 11 februari 2018

Självlysande

En Figaro 2 fladdrade förbi i FB flödet. Folierad istället för sprutlackerad.
Foliering pågår
Med bortskuren rak nederkant blev det iallafall nästan snyggt. Den fluorescerande gula färgen i kölens framkant är Nautix A9T.speed (här). För några år sen målade jag köl och roder med samma typ av färg, då i orange kulör. Säkert supersnabb färg - om man håller den ren. Men det var mer slem än på resten av botten som var målad med grå A4T.speed (här).
Kölens framkant syns bättre i förra bilden!
I reklamen för A9T.speed anges fördelarna med fluorescerande färg: Lättare att hitta kapsejsade båtar och man kan enkelt kolla om nåt har fastnat på kölen.

"Nautix A9T.SpeedTM is fluorescent hard matrix antifouling especially recommended for keel and rudder of regatta-boats. 
This fluorescent paint is very helpful for coastguard to localize capsized boats. Some yacht class rules impose it to competitors. It helps for keel and rudder inspection during races (plastic bags, ropes, nets…). 
Formulation is optimized to resist to friction wear due to fishing ropes, cavitation ..."

Nåt hemligt bra måste det vara med färgen eftersom - såvitt jag vet - nästan alla framstående franska havskappseglare använder den. En gång har Piano fastnat i en fiskelina, tog mig 20 minuter att ta mig loss och det blev ett jack i kölens framkant nere vid bulben. Tror inte det hade hjälpt med den här färgen. Får se om jag provar den nästa år (igen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar