fredag 18 augusti 2017

Ven Runt 2017 med Dominant 95:an Gråben

Det blir inga kappseglingar med Piano den här säsongen. Men andra seglar förstås! Jag fick ett mail från Dan Ekström om Ven Runt som han seglade med sin Dominant 95:a Gråben.

"  Hej Anders, Ven Runt 2017 började för mig någon dag innan starten, rodret krävade något fruktansvärt och jag kom fram till att det måste göras något. LOssade alla låsningar och efter noggrannan beräkningar ..? skulle rodret falla ner på botten varvid det via en klurig lindragning skulle lyftas upp utan att jag behövde bada. Gick sådär...när roderbeslaget till rorpinn var släppt hände ingenting. Det slutade med att jag fick slå ner hjärtstocken med en stor slägga (träbit emellan). När rodret åkte ur båten flöt det direkt upp till ytan.

När rodret återmonterades fick jag dyka och trycka in det undrifrån med spjärn från botten. Denna procedur fick upprepas 3 ggr och trots massor av hemmasvarvning av den nedre lagringen knep rodret rejält. Det får bli ett vinterjobb...

Tanken var att segla solo i twohanded klassen men min kollega och kompis Lars Bengtsson ville gärna hänga på. Jag som planerat segla solo fick tänka lite på saken men såhär i efterhand är jag glad att Lasse var med, av flera orsaker: Hela poängen med att segla Ven Runt med Gråben var att utvärdera och samla fakta på hur båten presterar i olika vindstyrkor och vindvinklar, speciellt jämfört med Dehler 29 "Lova" och Banner 30:an "Fru Olsen", lokala konkurenter som seglar sina båtar riktigt effektivt. Alla vet hur trög Dominant 95:an i std skick är i lättvind men jag hoppades att min lättning av båten (nästan ner till SRS databladsvikt 2900kg ... bl.a. är motorn urplockad) skulle förbättra lättvindsegenskaperna markant. Det var illa tvunget sett till det höga SRS talet jag fått.

Vinden skulle bli 4-6 m/s NV vridande mot SV, sygående ström. Genua var ett givet val. Starten blev uppskjuten, helt bleke.

Efter 30 minuter kom det lite svag vind och startgrupp 1 och 2 gick iväg. Twohanded klassen gick iväg i 3dje start, vi gjorde en bra start där vi ville vara på linjen. "Lova" gjorde dock ett smartare vägval på den korta kryssen mot första utlagda bojen och ledde vid rundningen. Alla satte spinnaker ner mot märket vid Ålabodarna och som från ingenstans kom ca 10-11 m/s från V. Båtar broachade och höll på att kollidera, spinnakrar fladdrade lite varstans men Gråbens ibland oönkat stora bulb höll emot fint, så fint att det plötsligt small till i båten och lovartsspinnskotblock lets ur infärtningen och den fina spinnakerbommen jag köpt av Anders small in i förstaget. Vi fick falla av mot stranden och snabbt slita ner spinnakern under full skärning, den hmnade i vattnet men jag slet upp den innan det blev tvärstopp. Lite lätt andfådd bad jag Lasse styra ut från stranden eftersom ekolodet visade 1,8 m och båten sticker 1,85....

De flesta hade tagit ner spinnakrana vid det här laget så vi tappade inte speciellt mycket mot fältet. Dock mot oss själva eftersom Gråben lätt klarade  bära spinnakern så länge allt höll. Vi rundade bojen vid Ålabodarna jämte 2 andra båtar med "Lova" strax framför. Därefter hade vi en stökig ryss norr om Ven mot Ven NV i inledningsvis 8-11 m/s. Vi hade genua 1 och gick riktigt bra rots att genuan luftade ur storen fullständigt. Vi kryssade ifatt och förbi "Lova", som tog ett sydligare spår och vi knappade in rejält på "FRu Olsen" som startade 10 minuter tidigare. Vi rundade Ven NV någon minut efter "Fru Olsen". Så långt allt väl.
Skepparen i full fokus iklädd trendiga kläder från ICA Maxi.
Därefter lättade det ur rejält och det blev en lätt spinnakergång längs Vens ostsida mot Bäckviken. Lätta vindar är inte Gråbens grej, "Lova" kröp allt närmare och "Fru Olsen" allt längre fram. Vi rundade knutan vid Bäckviken med "Lova" en bit bakom. Vi skar med spinnakern så gott det gick i den lätta vinden och tog ner den en bit efter Bäckviken helt nära Ven. Därefter hade alla ett par slag innan det blev en lång bidevind sträckbog längs Vens västsida tillbaka till Ven NV. Det blåste 2-4 m/s lite från och till. Här syntes det tydligt att det saknas segelyta kontra Dehler 29:an och de flesta andra båtar för den delen. Vid 4 m/s höll vi avståndet och passerade i lä om en Express ganska enkelt. När det sjönk till 2-3 m/s stannar Dominant 95:an helt, vi gick jämt med Expressen och "Lova" tuggade ikapp rejält. Som tur var kom det lite mer vind precis tvärs Kyrkbacken och vi kunde hålla "Lova" bakom.
Lova jagar på sista spinnakergången
Sista spinnakergången gick norr om Ven mot Rydebäck, det var en ganska "platt" babordsslör i 3-4 m/s, återigen tuggade "Lova" ikapp och det fanns ingenting att göra åt saken. Både "Lova" och Stefan/Sussi är helt enkelt i trim och allt vi kunde göra var att hoppas att mållinjen kom innan vi blev passerade. När vi rundade upp mot Rydebäcksbojen visade det sig att det var målgången som blivit flyttad och tidigarelagd. Vi gick imål 25 sekunder före "Lova" men vårt SRS tal är 0,957 mot "Lovas" 0,929. Vi blev 9:a totalt och "Lova" missade totalsegern med ynka 50 sekunder mot Melges 20:an
Lasse vid rodret vid målgång med Lova precs bakom
Summa Summarum:

Vi tappade någon minut tack vare lite klabb med spinnakern, men det gjorde "Lova" och många andra också. Vi går riktigt bra på kryss med genua när det blåser +9 m/s. Men efter att ha haft massor av båtar genom årens lopp är min personliga åsikt att en Dominant 95:a med std riggning/segelyta definitivt inte presterar upp till 2017 års SRS tal mellan 1 - 8 m/s. Det är helt enkelt en hårdvindsbåt som måste ha vind. Det blir till att fundera under vintern.

Ven Runt var riktigt underhållande och givande! Kul bandragning och man ser fram emot nästa år. Då ska Gråben vara i bättre skick och mer konkurrenskraftig. Att segla förbi Piano är givetvis ett mål men då måste Anders ha ankaret i :-)...

Mvh/Dan "

8 kommentarer:

  1. Kan inte mer än instämma i dominantens egenskaper! Jag seglade chinook i flera år, när det blåste kunde vi gå bra men allt som oftast bar vi långt ner i listan. Båten hänger inte med helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Hej Gustav,

    Efter en massa funderande hur jag skulle få mer segelyta på bästa sätt har jag nu bestämt mig för att det blir en Fathead stor samt förlängd bom. Får ca 28 m2 istället för 20 m2. Tvungen att svepa samt förlänga spridarna samtidigt samt flytta bak/ut röstjärnen. Mina nya segel är sålda till halva nypriset och fatheadstoren blir dyr. Hade hellre önskat att srs talet speglat den dåliga prestandan i lätt/mellanvind så man sluppit dessa kostnader samt arbete men nu är det som det är och i och med att jag har båten endast för kappsegling måste något göras.

    Har också köpt en Dominant Race Special så jag inte skall bli sysslolös :-)

    mvh/Dan

    SvaraRadera
  3. Gick i samma tankar då jag skulle byta stor! Fick dock inte med mig någon segelmakare som trodde på det. Även en rätt dyr ombyggnad på gammal båt. Jag byggde ut aktern rätt rejält på nya storen istället, gav väl 2-3 kvadrat eller så och visst hjälpte det, men man blev ingen vinnare...

    SvaraRadera
  4. Det med fathead verkar fortfarande vara lite kontroversiellt och många är fortfarande tveksamma gällande prestanda, utformning och om det är en nymodighet som försvinner eller faktiskt en bra lösning.

    Med Gråben har jag ekonomiskt sett passerat "the point of no return" och det är lika bra att gå hela vägen. Hade jag varit logisk hade jag behållit min superfina Dehler 33:a som dessutom seglar upp till SRS talet utan problem.

    Dominant 95:an är en utmaning och knappast en vinnare i std utförande. Av någon anledning kan jag inte låta bli att fastna vid Edwardssons skapelser och jag får helt enkelt slita innan den presterar som jag önskar. Jag kan delvis förstå varför srs formeln kan ge Dominant 95:an ett högt srs tal. Om man smäller in alla de basala prestanda parametrar i en formel kan den nog spotta ut ett resultat som tycker att den borde segla upp till 0,965 (1,172) i std utförande. Men srs formeln ser inte att mast och rigg är en ineffektiv bökig low aspect version med ett sladdrigt maströr som ger obefintlig förstagsspänning utan backstag. Formeln ser heller ej att roder, köl och bulb utformningen är mindre optimal och att den suger ner aktern samt saknar den initialvekhet som gör att den våta ytan reduceras i lättvind.

    Bland annat.

    Jag har beställt en fathead stor med balanserad topp och om Dominant 95:an får ett effektivt, lätthanterat segelplan med tillräcklig ej övelappande segelyta kommer den röra på sig betydligt bättre och kanske t.o.m segla upp till sitt srs.

    we will see :-)

    SvaraRadera
  5. Spot on på den beskrivningen :) även jag är svag för Edwardsons båtar men har insett att jag vill ha mer att bo i...

    SvaraRadera
  6. Dan, Hur har det gått med fatheaden?
    Väntar spännande på svar!

    SvaraRadera
  7. Dan ekström.
    Hur har det gått med modifieringen av din dominant 95?
    Funkar fatheaden som du tänkt?
    Vi kan föra disskutionen på annat forum om det är lättare.

    SvaraRadera
  8. Hej Jimmie,

    Lång historia men kortfattat blev året mer tidspressat än jag trodde. Bytte roder (tack Anders!) och monterade JEFA prylar och sjösatte den 31/5. Därefter har inget hänt. Nya spridare, röstjärn samt ny längre bom ligger redo hemma och Fatheaden är inte ens hämtad från Gransegel i Malmö. Noll tid, har inte seglat med Dominant Race Specialen heller i sommar, endast familje seglat med Fenixen. Sommaren blev bra men inte som planerat. Vet inte hur jag skall göra nu, sälja Dominanten i delar eller gå vidare och göra klart. Är jäkligt nyfiken på att göra den klar eftersom jag tror den seglar långt mycket bättre efter modifieringarna. Vi får se...

    Med vänlig hälsning/Dan

    SvaraRadera