lördag 24 juni 2017

Midsommardagen 2017

Midsommardag och Piano fortfarande på land. Det stressar mig inte. På facebook radas minnen upp från tidigare år. Vid midsommar har jag varit på väg mot Uddevalla och Bohusracet dom senaste fyra åren.
Bottenmålad med det gamla rodret, senast använt på Lady Godiva.
Får plocka undan vedstapeln innan transporten kan köra iväg.
Sjösättning beställd till tisdag morgon. Hans K hämtar Piano med traktor måndag kväll, hoppas vinden har lagt sig när det är dags. Vindprognosen säger 23 m/s i byarna på dagen. Tror aldrig nån av mina båtar genom åren varit så färdig vid sjösättningen. Skurad och städad. Färdigbyggd invändigt, all el är nästan monterad, belysning i förpiken på plats, durkarna skurade med såpvatten, elrör till VHF/AIS/vindgivare på plats. Återmonterat självhäftande elkanaler så att det ser snyggt ut.
Kanske lyfte vattenlinjen lite för mycket i fören? 
Skippar poleringen av förskeppet innan sjösättning. Borde nog finspackla och slipa
lite till, det får vänta till hösten och över vattenlinjen kommer jag
använda polyesterspackel (typ Plastic Padding PP100). härdar fort
och är lättslipat.
 I morgon ska jag montera låsskruvar till spridarna som ska kunna vikas bakåt ca 6 cm för att få en mer flexibel mast, sen är det dags för mastpromenad ner till Vikens hamn, lyfta i alla dynor, montera mantåg, se över bommen. Kan nog fylla min tid med båtpyssel.

1 kommentar:

  1. Skönt att se att du snart är igång igen Anders. Jag trodde nog inte att rodret skulle komma på igen men bra att det gick att skifta runt mellan båtarna och nu har det ju även en andraplats på Tjörn runt. Lycka till.

    SvaraRadera