måndag 27 juni 2016

Håll i hatten

Väderprognoserna är med ett undantag ganska eniga, det blir blåsigt, det blir omkring SW vindar. FCOO.dk (här) anger över 12m/s när vi seglar från Hätteberget till Fjällbacka/Strömstad (du får bläddra fram på tidsaxeln till midnatt mellan 1sta och 2ndra juli). Går vi långt utanför Måseskär kan det bli medelvind över 14m/s. Åkte till Lysekil och skaffa nya sjöbrallor, regn och sjö innebär att det blir blött.
Vindbyar upp till 20m/s låter inspirerande. Nej, sanningen att säga föredrar jag gott väder.
Undantaget från domedagsprognoserna är PredictWind. Där anges lägre vindstyrkor, men samma riktning.
Lyfter Piano i morgon för dom sista justeringarna och polering. Behöver man polera innan hårdvindssegling? Ja - det är väl klart. Prognoser är prognoser! Verkligheten är ofta nåt annat.

torsdag 23 juni 2016

Dalbosjön

Färden mot Uddevalla tuggar på. Just nu Dalbosjön i Vänern. Bondkryss ner till Vänersborg, autopiloten styr bättre än jag, det är lite sövande gång med otydliga konturer i horisonten som hjälp att styra. Hoppas passera Brinkebergskulle, första slussen i Göta Älv alltså, innan stängningsdags kl 19.
Vindprogrognosen för Bohusracet säger kryss på Hakefjorden, vridning mot SO på natten, en lätt spinnakerbog till Fjällbacka, kryss till Trestenarna och slör tillbaka till Smögen. Hur mycket nu en prognos i det osäkra väderläget är värd.
Jag har tidigare år skrivit mycket om förberedelser inför BR, leta i listan under rubriken Bohusracet. Många matnyttiga tips om allt möjligt.
Blåser sådär 6m/s, kurs 260grader, 6 knop. Klockan är 11, slår snart vid Alskutorna, lämnar Dalbosjön för att gå in i Vänersborgsviken!

tisdag 21 juni 2016

Nerräkningen har börjat

Tisdag före midsommar idag. SMHI's 10-dygnsprognos löper tom nästa fredag fm dvs starten för Bohusracet. 8-12 m/s SV, en lagom busig kryss uppför Hakefjorden alltså. Känner jag SMHI rätt så kommer prognoserna att växla mellan allt från kuling till svag vindar innan vi börjar cirkla runt för att starta på Byfjorden i Uddevalla.
Just nu går Piano för med vinden rakt i nosen på sjön Viken, högsta punkten på Göta Kanal. Kanske hinner med nån eftersläng av midsommar på Gullholmen innan det är dags att lyfta i Grundsund. Bosse står på kajen vässad till tänderna med grjer som behövs för att få ordning på båten.
Hoppas hinna till Töreboda idag, hade helst velat komma till Norrkvarn eller Lyrestad, två pärlor efter kanalen. Efter Sjötorp väntar 66M över Vänern. Prognosen för den sträckan är nog mer trovärdig - mest kryss.

tisdag 7 juni 2016

Seapilot2Star - analys av spåren

Minsta klassen i Seapilot2Star startade kl 8. Största 11.30, 3½ timmar senare. Vinden hinner ändras mycket mellan starterna och i år handlade det om vrid. Ju senare start desto mer motvrid.

Totalsegraren Eländet seglade i minsta klassen, totaltvåan PacMan i den största. Dom seglade spåren finns tillgängliga i leaderboard och motvriden framgår helt enkelt av kurser och stagvändningar. Klicka på bilderna så ser du tydligare.

3 båtar ur minsta klassen. Eländets spår är nån slags violett (inte lätt att vara färgblind), Piano One Off gult och Citrus rött. Lite svårt att sortera, både spår från etapp 2 och 3 är med i bilden, Trackern har missat rundningen av Blå Jungfrun för alla tre båtarna på etappen till Oskarshamn. Eländet gör ett kort slag norr om Blå Jungfrun på tredje etappen och lyfter sen hela vägen förbi Ölands Norra. Både Citrus och Piano One Off går närmare Öland.
Eländet hade samma lycka med vinden från Gråskärs fyr till Kränkan NO på första etappen, PacMan hade nästan bondkryss på samma sträcka.
Samma båtar i första startgruppen mellan Gräskärs fyr och Kränkan NO. Eländet (lila) seglar högre kurs, Citrus och Piano One Off seglar ca 10 grader lägre. Eländet gör ett kort slag alldeles innan Kränkan. Bilden visar också spåren på hemvägen, men där ligger alla nära rhumbline.
På vägen ut från Gråskärs fyr till Kränkan har vinden vridit mot för dom största båtarna. PacMans spår avslöjar nästan ren bondkryss.

Pacmans spår och rhumbline. Kryss ut till Kränkan. Dessutom ett kort slag för att nå Gustaf Dahlen på tillbakavägen.
PacMans spår mellan Blå Jungfrun och Ölands norra avslöjar också riktigt oflyt. Gjorde samma misstag som vi, gick in till Öland. Vi tappade ca 1M på det vägvalet, ser ut som PacMan tappar ännu mer. När Eländet gjorde ett kort slag norr om Blå Jungfrun och sen går hela vägen på ett slag ut till vindvridet till NO så får PacMan kämpa sig förbi Öland.
PacMans spår förbi Ölands Norra på sista etappen. Riktiga oflyt med vindvriden och på sista biten innan vindvridet till NO ute på havet är VMG=0.
Spåren avslöjar att Eländet hade riktigt flyt med vindarna under hela racet. Och att PacMan hade oflyt.

Men Piano Hansson då?

På första etappen blev vi 3:a i klass 2, slagen av två J80. Vi seglade raka spåret mot Visby efter Gustaf Dahlen. Båda J80 föll av och planade/surfade mest hela vägen. När vi seglade 8/9 och på slutet upp till 10 knop, planade dom i farter upp till 13 knop. Så här ser spåren ut:
Pianos vita spår ligger precis på rhumbline, Bara ett J80 spår (nån slags lila) syns på trackern. Vinden vred mot norr när vi närmade oss Visby, båda J80 dök upp framför oss nere i lä och kunde föra gennakern hela vägen i mål.
På vägen mot Oskarshamn seglade J80 överbåge och kom före till Blå Jungfrun. På tredje etappen på väg tillbaka till Oxelösund gick vi för nära Öland och tappade mycket. Men jag tror att J80 tappade ännu mer i samband med vindvridet ute på havet, dom är där ungefär samtidigat med PacMan och kommer inte heller igenom övergångszonen med samma flyt som vi.
Vi jämförde fart med Mithril och X332 klass 3 under sista etappen. Här är deras spår:
Klass 3 mellan Gräskärs fyr och Kränkan en halvtimme efter att vi passerade. Mithrils spår är blått och Lady X grönt (tror jag). Vinden har vridit mot. Lady X's spår på sista etappen visar att dom fick göra ett kort slag för att hålla upp Gustaf Dahlen.Vi seglade 3 minuter fortare än Lady X på sista etappen och det var väl just här som vi fick marginalen.
Mithril och Lady X seglar nästan precis samma spår på etapp 2 och 3. Gjorde inte samma misstag nära Öland som vi.
Vad lärde jag mig av det här?
På första etappen har vi gynnsammare vindriktning på benet mellan Gråskärs fyr och Kränkan än Mithril och Lady X.
På etapp 2 och 3 gjorde vi taktiska misstag vid Ölands Norra som - enligt spåren - Mithril och Lady X inte har gjort. Lady X tappar några minuter vid Gustaf Dahlen under hemvägen.

På första etappen hade vi ca 20 minuter snabbare seglad tid än både Mithril och Lady X. På etapp två var Mithril 5 minuter snabbare och vi var 26 minuter snabbare än Lady X. På sista etappen var Mithril 7 minuter snabbare och Lady X 3 minuter långsammare än Piano. Bara seglade tider alltså.

Min slutsats är att jibtop seglet var ett riktigt lyckat val. Vi förde det från Gustaf Dahlen till Visby första dan och båda gångerna mellan Blå Jungfrun - Oskarshamn dag två och tre.

Vår noggranna koll på Mithril och Inga G (också X332) sista dan visade att vi i princip hade samma fart och samma höjd. Vi hade skotat twistat för ett brett spår och farten varierade mellan oftast 6,5 - 6,7 upp till 7 knop. Okejdå, ibland var det lägre. Jag ser mycket fram mot båtmotbåt segling med X99 och X332 på Bohusracet.

måndag 6 juni 2016

X-37 Josefina seglar Fyrtorn2handed

Piano hade ju kunnat segla 2handed i sundet sista helgen i Maj. Istället för att åbäka sig iväg till Oxelösund. Men det var andra som gjorde det. Seglingen går från Lomma, som för er som undrar ligger 4M NO Malmö, 7M från Limhamn, längst inne i Lommabukten.

Arrangerades den 28/29de Maj av LBS, Lomma Båt Sällskap, min hemmaklubb och hemmahamn under 90-talet.

23 anmälda båtar, jaktstart utan omräkning av tiden om seglingen går snabbare eller långsammare än beräknat. Placering i mål är alltså slutlig placering. Banlängd ca 100M. Start i Lomma, därefter Pinhättan utanför Barsebäck, Svinbådan utanför Viken, lysboj W1 utanför Hornbaeck, Drogdens fyr söder om Dragör, Höllviken fyren alla o m BB, under Öresundsbron genom Trindelrännan och mål i Lomma. Utanför trafiksepareringen mellan Helsingborg och Helsingör på både upp och nerväg, dvs på svenska sidan upp och på danska sidan ner.

Jag har fått en rapport från seglingen av Johan Wickman, som seglade sin X-37 Josefina. Johan var också seglingsledare, seglande seglingsledare alltså!

"Summering av Fyrtorn2handed 2016 för X-37 Josefina 
Några rader om Josefinas upplevelser längs Fyrtorn2handed 2016. Jag seglade vår X-37 tillsammans med Lars Thorsson. När det var vår tur att starta hade vinden lättat en hel del. Inga båtar syntes föröver. De hade ju startat en timme tidigare eller mer. Inte lätt att jaga i döende vind. Å andra sidan kunde vi hoppas att de skulle tappa vind längre upp i sundet. Mottot var att kämpa  och inte ge upp. Segla säkert och ha kul.  Det hinner händer otroligt mycket under 24 timmar längs hela sundskusten. Detta skulle senare visa sig sant. Men först gällde det at segla här och nu samt hålla undan för båtarna som startade strax bakom oss. Förra året var vi ibland passiva och väntade för länge mellan segelskiften. Det misstaget skulle vi inte upprepa så långt våra krafter räcker.  4 min efter oss startade systerbåten X-37 Indy, ytterligare 20 min senare startade Breaking Wind (Centerline 40). Det blev intensivt direkt. Prickade starten fint med Lätta S2an hissad. Slör 3-4 ms. 
Startskottet har gått. Snart fyller spinnakern
Någon minut efter starten fyller spinnakern fint på brant lätt slör.
Indy med fin gång jagar Josefina ut ur Lommabukten. Foto Björn Mossberg
Men snart började Indy få häng på oss med sin enorma gennaker. Mycket intensiv segling. En bit innan Flädie rev dör vinden, vi hör dock ett brusande, det är Breaking Wind som går fint i den kvarvarande lilla brisen inne vid land. Snabb lovning, riva spinnaren, endast fock för att komma in mot land. Vi lyckas precis hinna in ett par båtlängder framför BW och kunde hissa Code1 när vi föll av mot Flädie rev (inte kul att ha tappat 25 minuter mot BW innan Flädie rev…). Men nu fin gång i väldigt lätt vind. Vi tvingas gå rekordlångt innanför pricken för att hålla vinden. Även Indy följer efter. Passerar pricken och kan gå närmare land mot Vikhög och få mer vind.

Lite senare upp mot Pinhättan lättar vinden och blir plattläns ca 2-3 m/s. Här blir det gippduell mot de andra. Väldigt lokala vindstråk, endast 50 m breda. Nu är vi redan ganska trötta. Har seglat 8 NM av 95 och BW som sagt redan i kapp. Byte igen till lätt S2, mer vind och fin gång upp mot Gräsrännan.
  
Gräsrännan SW Landskrona
Vinden blir byig och ökar och vrider emot ytterligare, 6 m/s 105-115 TWA är mycket för vår lätta S2. Vi kan inte hålla upp, väljer att falla av o stå på innan vi byter till Code 1 och kan lova i snabb vinkel mot rännan. Väl inne i rännan har vi Indy 100 m bakom tätt följd av BW. Vinden lättar och öppnar upp ca 3-4 m/s och TWA 150. Bra för oss med S2 men dåligt för Indys stora gennaker och kass för BW som helt saknar undanvindssegel. Vi drar ifrån och koncentrar oss på navigation. Första gången vi seglar rännan. Hur passerar man fyren? Grunt på båda sidor enligt kortet. Dock vackert vilket bilden nedan illustrerar fint. Vi väljer att gå innanför fyren i någon slags chikanlíknande spår. Det gick fint. Väl ute ur rännan går vi fortsatt fint med lätta S2an.
Passage av bn Gräsrännan.
Indy med gennakern var het på slör, men när det öppnade upp efter passage av Gräsrännan kunde vi njuta av den här utsikten - vacker båt som är väl aker om oss
Efterhand vrider det emot, dvs VSV. Var är den utlovade NE??. Nå, vi byter till Code1 och har fin gång in mot Råå. Nu är de andra långt bakom oss. Gissar att vi har ca 0,5 nm försprång till Indy. Bra för humöret även om vi inte ser några båtar framför oss.Strax innan kl 21 vid Helsingborg södra hamnområde dör vinden helt. Vi driver norrut med strömmen i en knop. Båten går inte att styra. Ibland pekar stäven söderut. Får rapporter om att BW bryter, så även Nimo och Tyrik mfl – vi möter bla Tyrik som går för motor söderut. De hejar uppmuntrande på oss och meddelar att de kommer igen 2017. Så driver vi i nästan två timmar. Men kl 22.45, precis innan färjan Hamlet går ur hamn med riktning mot oss får vi vind. Plötsligen loggar vi 8 knop, häftig och trygg känsla trots kraftig krängning att snabbt kunna passera och styra mellan färjorna. När vi faller av norrut strax efter Hbg lätttar vinden till ca 3m/s och öppnar upp. Vi býter igen till lätt S2. Funderar på att gå ut i karftigare medström men det blir för platt i den lätta vinden. Det är sent och nermörkt när vi äntligen passerar och rundar Svinbådan utanför Viken. Nedtagning av S2 och hissning av lättvindsfock. Vinden har nu lättat till ca 2 m/s. öppen halvvind och byte till Code 1. Kraftig ström för oss mot NV. Lovar man upp för mycket så stannar båten. Knepigt och dessutom en hel del fartygstrafik med svall och ganska nära passager. Vi tvingas hålla fart (2-3 knop) och acceptera att vi hamnar ganska långt NW om W1 vid Hornbaek. Bättre att ”snabbt” komma ned till danska kusten i strömlä. Väl i strömlä byter vi till lättvindsfock. Vinden har ökat igen till kanske ca 3 m/s. Dags för kryss i strömlä nära land mot Helsingör. Detta är en av Josefinas paradgrenar. Vi har nött den här sträckan i liknande förhållanden massor av gånger. Strax innan Helsingör efter ca 9 slag så kan vi byta till Code1 och sträcka sista biten. Vi passerar Malla 2 (Minitransat) och kommer snabbt ikapp Onyx (X-102) som ligger nästan stilla ute i strömmen vid Kronborg med fylld spinnaker. Vi glider förbi tätt på Kronborgsstranden. Faller sedan av mot Ven. Tvingas byta till lätt S2. Tar en stund och Onyx kommit ur den värsta motströmmen hänger med en stund innan vi får gång på båten och jagar vidare söderut. Så småningom börjar det ljusna, vi ser ett par spinnakers långt bort vid horisonten. Kan det vara Beatrix (X-99) och Myggan (J/80), Jubilon (J/92). eller Windy (Express), eller Hot Chocolate (Elan 333)? Vet ej. Men strax innan Ven lättar vinden från drygt 3 till under 2m/s. Vi ser mer vind in mot danska kusten och gippar i en vinkel som knappt tar oss söderut. Men vi hittar vind och kan efter en stund gippa tillbaka. Sedan har vi stabil vind och fin gång i 3-4 m/s. Vi jobbar mycket med både skot och bomhöjd, när det blir brantare är lätta S2an väldigt känslig för bomhöjden.
Josefina fotograferad från Elan333 Hopt Chocloate (Tack Tobias). Nattens stridsmundering med Code 1 syns på bilden. Dock alltid nervöst att rulla/ut codesegel parallellt med hantering av spinnaker. Det kan trassla sig rejält med dubbla fall & skot mm. Lasse hade dock kanonstyr på tamparna! En bit innan Middelfort passerar vi Hot Chocloate och Beatrix. Långt uppe i lovart även Snärtan. Svårt att ta sig förbi X99 Beatrix, men det går.
Passerar Beatrix tidig söndagsmorgon.
Strax innan vindmöllorna vid Middelfort ökar vinden till 6 m/s, mer i byarna, och blir för brant för vår lätta S2a. Jag har lovat Lars att inte falla av innanför möllorna den här gången. Det gjorde vi 2015 för att hitta strömlä men med enormt kass utgång. Alltså skifte till Code1 och lovar upp mot strax syd om Flakfort mot Saltholm för att gå denna sidan mot Drogden i förhoppning om strömlä, nyttja farten i Code 1 och sedan falla av och byta till spinnare. Så gör vi men det blir tung S2 eftersom nordostvinden är mycket byig. Vi får en del strömlä, drar ifrån Beatrix som kämpar på med motström och rejäl krängning nere vid möllorna. Nu tar vi in rejält på expressen Windy som tycks välja att gå mitt i Drogdenrännan. Stort djupgående på Expresser? Eller trött besättning? Vinden öppnar upp till ca 150-160 TWA lättar något men håller sig som tur mellan 4-6 m/s. Annars hade vi tvingats samla ihop krafter för byte till lätt S2. Men det behövdes inte. Strax innan Drogdenfyren passerar vi Windy. Mattias och Martin ser bistra ut och svär om att de tvingats ankra under lördagkvällen när vinden dog ut utanför Hornbaek . Otur för dem. Men då låg vi och flöt utanför Helsingborg.
Passerar Windy i lä (det gäller att vara juste) strax innan Drogden.
Hursom väldigt kul och säkert mycket tursamt hinna ikapp och passera Windy. Vi hissar lättvindsfocken och river spinnaren och rundar Drogden. Kurs mot Höllviksfyren. Fin gång 6 m/s och TWA 80 grader. Men efter hand öppnar det upp någpt. Dags för Code 1. Men endast 2 nm kvar till Höllviken. Vi tjänar max 2 minuter på segelbyte. Vi är trötta och ganska nöjda med 3:e platsen. Vi kan se Jubilon och Myggan uppe vid bron på onintagligt avstånd och väljer för första gången att inte driva båten maximalt. I ställer spara på krafterna så att vi fixar kryssen från Höllviken till Lomma utan missöden. Vi har respekt för Beatrix och Windys kryssegenskaper. Det bli i alla fall ganska fin kryss upp mot bron och Trindeln. Har bra gång på BB men kass på SB. Efter bron ökar vinden och pendlar mellan 5-7 m/s. Egentligen för mycket för lättvindsfocken men vi hittar fantastisk gång på båten med ett ”nytt” trim. Loggar 6.5 knop och TWA 30-35 grader. Tro det den som vill. Får se om vi kan hitta detta framöver på kommande seglingar.
Start från Lomma i bildens högerkant lite ovanför mitten. Seglade motsols. Knepiga lättvindsgippar Vikhög - Pinhättan. Väst om Saltholm, Drogden nere i vänstra hörnet, över till bn Höllviken utanför Klagshamn (banans södra punkt), kryss norröver under Öresundsbron. kryss hela vägen Höllviken - Lomma. Vindskift utan Limhamn.
Vi stormar i mål i den byiga Nordostvinden mycket nöjda med en fin 3:e plats. En kvart efter Myggan och ytterligare en kvart efter Jubilon. Båda har gjort ett kanonfint race. Fram till Ven tappade vi faktiskt på dem. Men sedan har vi knappat in ca en timme enligt Mapmytracks. Bådar gott för kommande race. Trots att vi seglat Josefina i 5 säsonger så lärde vi oss massor under detta race. Problemet och tjusningen är dock att det finns massor kvar att lära inför andra förhållanden och kommande race. Vi får se. Vi hade trevligt ombord samt god mat o dryck. Stort tack till Lars Thorsson för suverän insats och gott teamwork. Jag vill även tacka våra funktionärer och sponsorer (Gransegel, Båtbutiken & Watski). Och Team Lis Peters grillspett smakade som vanligt fantastiskt vid aftersail och prisutdelningen. Som tävlingsledare vill jag även tacka alla medtävlare som deltog i denna LBSregatta. Hoppas på ännu fler än de 23 anmälda båtarna till 2017. Hälsningar Johan W.
... "
Tack Johan för ett fint reportage!

söndag 5 juni 2016

Piano seglar Seapilot2Star

Den här gången fick Piano efternamnet Hansson. Det gillar nog Erik Hansson, det var han som med assistans av Gösta Edwardsson tog fram båten för 15 år sedan. Hansson31 är en utveckling av Dominant95, som Gösta Edwardsson konstruerade på 70-talet. Efternamnet lades till för att skilja oss från Piano med efternamnet One Off, den båt jag tillsammans med Johan Larsvall konstruerade och lät bygga 1973 på Karlsro båtvarv i Rosättra utanför Norrtälje. Piano One Off seglas sedan några år av Roffe "Plåt" Erixon från Gotland.

Seapilot2Star startar i Oxelösund, det blev en dryg transportsegling från Viken - 330M. Med stopp i Limhamn för vägning och segelmätning. Stor tur med vädret hela vägen. Stor tur innebär stilla väder (då jag gick för motor) eller bra vindar för snabb segling. Sydkusten var lite tradig men annars flöt det fint. Från Limhamn till Gislövs läge. Därifrån lätt kryss till i höjd med Abbekås, vinden dojade ur och det blev motorgång till Skillinge. Fjärde dan segling över Hanöbukten till Kristianopel i södra Kalmarsund. På morgonen den 5te dan blåste det sydligt 8/10 m/s, upp med spinnakern. Det blir rejäla vågor och surfade ofta över 12 knop. Fick några slänggippar och lärde mig att det går lika bra och lika fort att segla med spinnakerbommen i lä. Skar lite lagom och gippade emellanåt. Ytterligare en plötslig slänggipp knäckte min padda. Hade ursprungligen tänkt gå vidare men gick in till Kalmar. Därifrån till Västervik, köpte ny padda (som uppdaterade allt från den knäckta paddan via iCloud - fantastiskt smidigt) och ny lanterna. Den gamla hade lagt av. Färden fortsatte genom skärgården och efter 8 dagars segling/motorgång nådde jag Oxelösund. Halvvägs över Bråviken slog vinden om till NO och det blev kallare. Färdigställde båten och laddade upp till lördag då Bosse Bergqvist kom från Göteborg. Bosse har seglat med på Piano under Ven Runt de senaste två åren. Två riktigt lyckosamma race.

Två segel har tillkommit i år: en jibtop (mäts som 135% genua) som är ett halvvindssegel för TWA ca 75 - 110 grader, och ett spinnakerstagsegel på rulle som förs tillsammans med spinnaker. Vi hissade jibtop på alla tre delsträckorna, stagseglet var uppe på andra etappen på benet från Visby till Ölands norra udde.

Piano seglade i klass 2, start en timme efter första startgruppen. Vi seglade mot J80, First31.7, Avance36, Arcona355, Dehler32, Omega36, Linjett33, Linjett35 och Elan360, Piano hade högst mättal i startgruppen så det blev jagas istället för jaga. X332 och X99 som vi kämpar mot i Öresund fanns i startgrupp 3.

Vi kollade första gruppens start från kajen vid Sailor (en trevlig restaurant på norra piren vid infarten till OXSS's hamn), några förde spinnaker. Men vid vår start hade vinden vridit mot ost, så det var halvvind som efter Gräskärs fyr blev dikt bidevind mest för BB halsar, ett kort slag för SB innan vi rundade Kränkan NO, föll av 45 grader mot Gustaf Dahlen och sen ytterligare 20 grader mot Visby. Ca 8/10 m/s TWA uppskattningsvis 110 grader, vi har inget vindinstrument. Skiftade till jibtop efter Gustaf Dahlen och Piano drog iväg.
Grässkärsrevet, Elanor i lä om Piano. Foto Erik Barkefors.
Men vi backar tillbaka lite. Ut till Gräskärsrevet låg vi bakom Elan333 Elanor. En bit ner i lä låg Elan360 Yolo. Vid revet tog vi överlapp på insidan av Elanor, gick om i lovart (begärde plats för grund) och vi var först i startgruppen.
Piano passerar Grässkärs fyr. Foto Erik B.
Från Grässkärs fyr till Kränkan är det 5M, vi stod på rakt ut för BB, båtarna bakom slog efterhand till SB. Vi slog sent efter att ha passerat Hävringe och innan gruset. Ett kort slag ca 1M, vi fick ett vrid mot O precis rätt. Passerade Kränkan NO 11 minuter före nästa båt, dvs drygt en distansminut på en knapp timmes segling.

Skiftade till jibtop efter Gustaf Dahlen och sen seglade vi 156 grader i 63M, precis mot Visby. Två båtar bakom oss föll av, vi kunde följa åtminstone en på AIS, dom seglade fort och passerade oss 5M i lä. Det var två J80 och när vi närmade oss Visby dök dom upp snett fram i lä. Vinden hade vridit lite mot norr, vi hade då lättat skoten och började surfa. 8/9 knop på halvvinden i början blev ofta över 10 knop. Första etappens 75M avverkade vi på knappt 10 timmar. Framme 19, solen sken, käkade god fiskgryta på en restaurant vid kajen.

Andra dagen blåste det lite mindre, satte jibtop på rulle. Hissade spinnaker med kurs mot Ölands Norra udde. Rent taktiskt gjorde vi här ett stort misstag, hade förstås lusläst väderrapporterna och tolkat vidsituationen vid Ölands Norra så att vindvridet mot norr skulle komma efter vi passerat udden, mer bestämt av geografin än av tidpunkten. Vi gick för lågt och fick riva spinnakern ca 1M innan udden när det vred emot och ökade. Vi passerade Piano One Off  som låg en distansminut upp i lovart där dom körde på med sin stora spinnaker. Efter udden hissade vi spinnakern igen, lyckades få en stor reva, ner med den och fram med märkduk. Det tog mig ungefär 5 minuter att tejpa den seglingsbar, all märkduk gick åt. Vi hade hamnat i ett vindhål under tiden spinnakern var nere (och jibtop utrullad), samma båtar runt oss alltså, men Piano One Off, som valt ett högre spår hade glidit förbi igen.

Även andra dan körde båda J80 eget spår, den här gången 2M i lovart, dom seglade högre och fortare fram till Ölands Norra och föll när nordvinden kom. En kort skärning för BB, sen tillbaka till SB och dom var förbi Blå Jungfrun ordentligt före oss. Vi tog ner spinnakern och rullade ut jibtop vid Blå Jungfrun och sen halvvind in till Oskarshamn. 65M på 8h40min, också det ett riktigt snabbt ben.

Rostbiff och potatissallad i båten, riktig studentmat alltså. Sov ordentligt ytterligare en natt.

Inför sista etappen låg vi trea i klass 2. Riktigt mycket efter J80 Jakti och Team Wonderboo. Om seglingen till Oxelösund tog 20 timmar krävdes att vi var 2 timmar före Team Wonderboo och en timme före Jakti för att ta hem klassen.

Samma knepiga start som alltid från Oskarshamn. Ca 80/85 TWA ut till Blå Jungfrun. Därefter kryss, dvs segelskifte så vi kunde inte ha segel på rulle. Fick en ordentlig ledning fram till Blå Jungfrun, lite strul med segelskiftet, seglade precis i lä om Poseye som hade tappat masten, undrade om vi skulle assistera men dom vinkade förbi oss. Läget var uppenbart under kontroll (dom blev senare inbogserade till Oskarshamn av Sjöräddningen, ett vant hade pajat). Fortsatte fram till  Byxelkrok, det var vårt andra taktiska misstag. Båtarna som låg kvar ute i Kalmarsund gick bättre, vi tappade ungefär en distansminut på det vägvalet. Ingen i vår startgrupp hann förbi, men Eländet gled ifrån i det här skedet. Höll ut från Ölands Norra udde och sen speedade vi ut mot Gotland. Det gällde att snabbt komma till den nya vinden, som skulle komma från NO vid 15-tiden.

Det tog oss ungefär 10 minuter igenom övergångszonen till NO vinden, slog när vinden var stabil och sen blev det 10 timmars sträckbog mot Gustaf Dahlen. Eftermiddag blev kväll blev natt. Blåste sådär 7/8 m/s.Vi valde att segla på layline, prognosen sa ytterligare liten vridning mot ost, hade vi rättat oss efter den så hade vi fallit av några grader för att gå ännu fortare. Men vi låg kvar på medelkurs 2 grader som varierade mellan 358 och 8 grader i vindskiften. Det var ett bra val, vinden vred tom lite mot sista timmen. Fart mellan 6,5 och 6,7 knop, ibland tom upp till 7 knop. Hade via AIS koll på Mithril (one off), Inga G (X332) och Eländet. Framför oss dök Ezmeralda (Wasa34) och Funny (Dehler29) upp, vi gled förbi i lä. Ca 0,2 knops överfart på Eländet, vi hade samma fart som Mithril och Inga G.

Rundade Gustaf Dahlen kl ett. Hissade spinnaker vid Kränkan NO, plattvatten och stabil vind. Autopiloten styrde (mycket bättre än en trött seglare), rev spinnakern i höjd med Vinterklasen. I mål kl tre.
Piano Hansson går mot mål. Skärmdump från målgångsvideo på Sittbrunnen.nu. Lite mörk bild men den nya lanternan fram syns iallafall ordentligt. Klicka på bilden så syns båten.
Det hann ljusna lite innan vi hann fram. 
Eländet gick i mål 18 minuter före oss, Citrus (Dehler29) var 8 minuter framför.

Eländet segrade totalt och förstås också i klass 1. PacMan blev tvåa totalt, vi klarade marginalerna till J80 och Piano Hansson blev trea och med Piano One Off på fjärde plats. Tidsskillnaderna till Eländet och PacMan var stora. Bakom oss desto mindre, differensen till Piano One Off var 10 minuter beräknad tid vilket motsvarar ungefär 8 minuter seglad tid. Vår totaltid var 36h 39min. Dom två Pianona höll ihop i prislistorna på alla etapperna, vi var före drygt 2 beräknade minuter på första, dom var en dryg minut före på andra och vi 9 minuter före på sista. hela resultatlistan har du (här).

Vi hade en ganska lugn resa alla tre dagarna. PacMan en desto intensivare. Läs Jimmys kommentar om första etappen på tangosailing.nu (här). Bläddra ner till Jimmys kommentar.

Vi kom till Seapilot2Star med två nya segel och ett ombyggt förskepp. Var det en smart uppgradering av segelgarderoben? Och gick båten fortare med nya förskeppet?

Seglen först. Vi hade alltså en ny jibtop, ett specialsegel för halvvind. Vi använde jibtop på alla tre delsträckorna, första etappen nästan hela tiden. Det ökade Pianos halvvindsfart med ca en knop, klart vi är nöjda med det seglet.
På andra benet seglade vi med spinnakerstagseglet ungefär halva sträckan mellan Visby och Ölands Norra udde. Farten ökade knappt en halv knop när vi satte seglet. Också ett bra val alltså.

Segelskifte mellan fock och jibtop är inte lika enkelt som att ha både fock och code zero på rulle. Vi hissade nytt segel i lovart och drog in det gamla under det just hissade seglet. Funkade bäst när vi gick från jibtop till fock eftersom jibtop är sydd i ganska tunn duk (dacron/pentex) och därmed lätt dra in och knö ner i förluckan. Där blev lite fuktigt i såna lägen. Focken i Technora laminat måste surras uppe på däck. Det gäller att ha förberedda tampar och surrband.

Förskeppet då? Det är svårt att bedöma ännu så länge. Vi måste segla bredvid båtar som tidigare har haft högre skrovfart än Piano, framförallt X332 och X99. Vi var snabbare (seglad tid) på alla delsträckorna än de fyra X332:or och den X99:a som seglade i klass 3. På första sträckan ca 20 minuter, på de andra handlade det om enstaka minuter. Men vi seglade aldrig i precis samma vindförhållanden. Den enda slutsats jag är benägen att dra hittills är att ombyggnaden sannolikt inte har bromsat farten.

Nöjda? Det är bara förnamnet!

Piano ligger kvar i Oxlsösund noga övervakad av Kjell och min bror, transporten över till Bohusracet börjar om en vecka!