fredag 19 februari 2016

Ett till paket från Prag

Tråkigt nog kan jag nästan inte använda nånting av komponenterna från blybatteri systemet. AGM batteriet är sålt, nu står resten här till salu. Mastervoltladdare (som är av en årsmodell som inte går att programmera om från bly- till litium) och monitor. Plus startbatteriet. Blir bra att ändra på hela elsystemet. Flyttade tidigare över 48 kg batterier från BB till SB sidan för att balansera alla tunga grejer på BB sidan så att båten flyter plant. Det har inneburit många onödiga sladdar kors och tvärs i båten. Nu hamnar hela det elektriska hjärtat på SB sidan.


Samma laddare som Stefan Kindeborg testar, hans resultatet ska presenteras i På Kryss så småningom.
Det här med BMS (Battery Management System) låter bra.
Utgång till BMS. LED lampan som indikerar 70% laddning har får stryka på foten (har hamnat under kontaktorn).
 Läser instruktionsboken, där står inte mycket. Tur att så mycket kunskap finns tillgänglig på facebook onecrew!

Men där står en sak bra sak, laddaren slår av automatiskt när batteriet är fulladdat (det är väl därför anslutningen till BMS ska göras) eller efter 12 timmar. 20A laddare till 90 Ah batteri innebär 4,5 timmar laddning. Dom få gånger batteriet är urladdat till BMS gränsen. Jag kanske vågar låta laddaren gå trots att jag lämnar båten.

Den enda komponent jag inte kommer att byta är solcellsregulatorn. En enkel strömbrytare som kopplar ifrån solcellen när jag lämnar båten får duga. Dessutom hindrar hamnkapellet över solcellen (på rufftaket) att batteriet laddas den vägen när båten ligger i hamn.

Jag har köpt alla delar från GWL, länken har du (här).

Nu blir det paus från bloggen och båtmeck några dagar, Dragan jobbar på hoppas jag.

onsdag 17 februari 2016

En lista

1.      Bygga om förskeppet                                                      +10kg
a.      Divinycell
b.      Epoxy spackel
c.      PU lim
d.      Fräsa, slipa
e.      Fi-177 polyesterspackel
f.       Vinylester för laminering
g.      Glasfiber                                   6 kvm
h.      Spackla och slipa till form
2.      Extra M12 skruvar i kölflänsen fram                            + 0,4 kg
3.      Mastfot                                                                              
a.   Laminerad??
b.   Rostfri??
4.      Läns från sittbrunnens BB sida                                     + 1 kg                            
a.      Två st genomföringar (sittbrunn/skrov) ½ ”
b.      En ventil ½ ” för avstängning.
c.      Slang
5.      Installera länspump (krävs för kategori 3)                    + 2kg
                  a.      Håltagning i kojsida
b.      En genomföring 25 mm bordläggning
c.      Slang 25 mm ca 3 m
6.      Skott för montering av nav utrustning                           +3kg         
a.      Monteringslist
b.      Tillverkning skott
c.      Säkringspanel
                                                    i.     AIS           krav för Seapilot 2Star
                                                   ii.     Autopilot
                                                  iii.     VHF        krav för Seapilot 2Star
                                                  iv.     GPS inkl Seatalk
                                                   v.     Toalett
                                                  vi.     Belysning SB sida
                                                vii.      Wallas 1300
d.      Montering
7.      Wallas 1300   värme under Seapilot 2Star                    +5 kg
8.      Ny rorkult                                                   -2kg              
9.      Byta batteri till LiFePO                            -30kg 
10.   Montera ny Li-batteriladdare från GWL
11.   Flytta avlastarna till häckstaget            Måste kunna hanteras av rorsman
12.   Montera om fockskotskenor på däck    Läcker
13.   Tygfack  SB salong, SB stickkoj, BB stickkoj
14.   Kastblock fockskotssuggor
15.   Gasolkök  2-lågigt istället för ugn                               -19 kg
16.   Hylla under gasolkök  plastad divinycell                     + 1kg

Allt är inte med i denna lista. Sparar avslöjandet av några hemliga vapen tills mätbrevet publiceras. Viktsavräkningen hamnar på minus 28,6 kg. Målsättningen har varit att båten inte ska bli tyngre, det borde vi klara.

Arbetet på Piano går med riktig snigelfart, Idag har jag plastat fast listerna för montering av skottet till navigationsutrustningen. Tacka vet jag epoxy! Dragan fortätter sin spackling, little by little. När han inte svär över renoveringen av en gammal sliten 10 hkr Honda som är konverterad till Saildrive, sånt som Penta höll på med för länge sen. Som NMK, Nyköpings Motor Konvertering, gör nuförtiden. Fast inte längre med Honda som bas. Pianos Saildrive 330 är baserad på 15 hkr Yamaha. Nu har NMK skiftat till nån annan slitstark japansk utombordare.

tisdag 16 februari 2016

Little by little

Det känns som myrsteg. Framåt men ack så långsamt. 16de februari, undrar om vi klarar sjösättning om två månader? Dragan spacklar lite varje dag, men framför allt håller han på med kapell till sina båtar. Kapell är på nåt sätt slutfasen i båtrenovering. Ett svart kapell vid sidan av Piano, då finns inget utrymme att slipa förskepp.

Förskeppet ser lika dant ut varje fm jag kommer till båten, men när jag känner med händerna så är det en ny form varje gång. Bosse F skickade en slipmaskin med utsug, rektangulär 70 x 400 mm. Provar Dragan i morgon.

Fattas 3 - 4 mm i spacklingens bakkant.
Jag får hia mig och satsa på annat.
(Ursprungligen skrev jag tya, men Bosse F ringde - och övertygade mig om att - iallafall i Småland - hia är ett bättre ord. Tya betyder orka, hålla ut. Hia är motstasen till hialös, som betyder jäkta eller nåt annat stressigt. Hia är väl motsatsen till hialös, dvs att lugna ner sig. Vilket är precis vad jag menade. En urstockholmare ska inte ägna sig åt att laborera med dialektala begrepp han inte förstår sig på). 
Två nya kölbultar adderas till dom övriga 22. När vi lyfte Piano i somras hängde kölflänsens framkant lite nedanför skrovet, det blev ca en halv mm kant framtill. Nu när Piano vilar på sin köl är flänsen ordentligt intryckt. Borrade upp två 12 mm hål i kölflänsens framkant. Kölflänsen är 30 mm tjock, totalt är tjockleken 70 mm, köpte en fräsch försänkare och försänkte och försänkte. Ett vakuuminjicerat 10 mm tjockt laminat byggt av 0/120/240 grader matta blir ruskigt hårt. Sliter snabbt försänkaren.
Sikaflex, försänkt M12. Ingen filler mellan skrov och köl.

Lyckades iallafall försänka så pass mycket att skruvskallen inte kommer att sticka ut utanför skrovet.

Insidan. Här fanns tidigare en mastfot. M20 skruv/mutter är kölbulten som går hela vägen ner till bulbens ramkant. De två M12 skruv/muttrarna är dagens montering.
Ytterligare ett projekt på gång: Navigationscentral. Det blir en himla massa elektronik i Piano till sommaren och det är bra att ha dom samlade på samma ställe. På SBsidan bakom toaletten.
Ska bli skönt att slippa se allt mög bakom toaletten. Listerna för montering av skottet är limmade med värmelim, imorgon blir det epoxylaminering.
Framåt, men ack så långsamt!

tisdag 9 februari 2016

Ett paket från Prag

Precis när jag kom tillbaka från ett besök vid Piano knackade det på dörren. Ett paket och ytterligare en sån där otydbar märklig namnteckning man ska vispa ner på en touchskärm. Paketet kom med TNT från Prag och innehöll det nya LiFePO batteriet. Jimmy drog igång en diskussion om Lithiumbatterier på facebook (här) och sen på hamnen.se (här). Även jag hängde på att byta ut tunga blybatterier mot lättare Lithium. Nu står batteriet och väntar på att bli installerat.
Väger 15,1 kg. Skyddsreläet som också ska monteras väger 216 gram. Ersätter 2 blybatterier som tillsammans väger ca 45 kg.

Batteribytet innebär dubbelt så stor batterikapacitet. Nu kan vi köra kylskåpet hela Bohusracet. Men knappast under Seapilot 2Star, då är det å andra sidan fortfarande så kallt i vattnet så nåt kylskåp behövs inte.

Besök vid båten. Just det - besök vid båten. Jag är liksom inte behörig att komma nära nu när Dragan har tagit över spacklingen. Dragan både spacklar (högerarmen är nästan OK) och slipar. Han vill slipa själv för att ha full koll på ytan - var och hur mycket det är slipat. Förhoppningsvis går han med på att vi diskuterar formen på skrovet under vattnet.

I bakgrunden står en av dom två båtar som renoveras i verkstan. En nylackerad ChrisCraft med ny inredning och helrenoverad motor.


Gult 4CR-spackel (här) från Färgprodukter i Malmö, ett polyesterspackel som används av billackerare. Klicka fram "Soft Putty" på 4CR's hemsida. Kommer att kräva många lager epoxymålning som isolering för jag misstänker att spacklet inte är helt lämpligt under vattnet. Det är iallafall väldigt lättarbetat. Och tyvärr ganska tungt, vid 2-tiden ringde han och berättade att det hade gått åt 4 kg för att täcka hela ytan ca 4 kvm. Densiteten är ca 1,5 kg/liter vilket innebär en medeltjocklek på ca 0,7 mm. En del försvinner i slipningen, men mer ska på. Dragan ringde snabbt till Färgprodukter och beställde ytterligare 4st 2kg burkar.
När man jobbar i Höganäs, som trots allt ligger lite utanför allfarvägarna, lär man sig ganska snabbt vilka som både har det man behöver på lager och som också har kapacitet att snabbt leverera.


Nu när jag blev entledigad från att jobba med utsidan är det dags att börja beta av dom andra 9 punkterna på listan. Kan ju börja med batteriinstallationen i morgon tex.

lördag 6 februari 2016

Till Salu

Säljer av grejer som har blivit liggande i mitt garage.


1. JEFA hjärtstock i Aluminium, tillverkad till Hanson 31 #26, dvs det skrov som senare blev skrotat. Produktinformation från JEFA hittar du (här). Klicka på Products och Rudder Stocks.

Totala längden är 170 cm, lagerdiameter 58 mm vid skrovgenomföringen och 35 mm i däck. Avståndet mellan nedre och övre lager är ca 85 cm (beroende på hur installationen görs). Med kilspår för tex montering av roderkvadrant. Material: Aluminium AlMgSi1 (EN 6082).

Hjärtstocken är helt oanvänd.

JEFAs pris är €704, jag säljer för 3500 kr.



2. Lewmar lucka låg size 44 (t.h. i bild). Länk till Hjertmans (här). Yttermått 512 x 512 mm, kostar  4360 kr hos Hjertmans, jag säljer för 3 200kr. Luckan har varit monterad/avmonterad i Hansson 31 #26.

3. Däckslucka Lewmar lucka låg size 20 (t.v. i bild). Länk till Hjertmans (här). Yttermått 417 x 272 mm. Hjertmans pris 2 750 kr, jag säljer för 1 900 kr. Också den här luckan har varit monterad/avmonterad i #26.

Båda luckorna är i mycket gott skick.

Skriv en kommentar med kontaktuppgifter om du är intresserad. Jag lägger inte ut kontaktinformation på bloggen.

fredag 5 februari 2016

Tuggar på

 Projektet ändra förskeppet på Piano tuggar på. Är ju mitt inne i spacklingarbetet och mästerspacklaren själv är justerad. Dragan har ont i höger axel och även om han klarar att spackla också med vänstern så tog han ledigt idag.

Slipa och mäta.
Inritade linjer och långklotsslipning ger en bra uppfattning om ojämnheter i ytan.

Ännu är vi långt ifrån en slitgiltig yta. Fortfarande lite grova ojämnheter. Jag dristade mig att spackla igen lite gropar på egen hand.

Palett med 200 gram Fi-177 med aerosil och mikroballonger. Har du skarpa ögon ser du att den blåa färgen är ojämn, har inte blandat färdigt och där mer härdare är iblandad försvinner den blå färgen.


Infravärmare inköpt på Jula för 599 kr.
Rensade alla verktyg, tvättade i Aceton, stängde av infravärmaren och hann dra för pressenningen precis innan Dragan kom (så han slapp se mitt kladd).
Spacklarna och paletten rensade och tvättade. Två långklotsar, den långa är en 3 m lång, 13 mm tjock och 95 mm bred furubräda, Norton slippapper grovlek 60 limmat med spraykontaktlim från Biltema. Den korta brädan är gjord av 10 mm plywood.
Dragan har två billigt inköpta båtar stående som väntar på renovering. Inköpta för några år sen då man fortfarande kunde fixa till och sälja med en liten förtjänst. Reparera, sprutlackera och montera in renoverade motorer. Båtarna har blivit stående, men nu lägger Jörgen och Dragan in en växel för att få dom färdiga. En ChrisCraft  båt och en 8,5 m lång ruffad snipa. Vi satte oss i snipan på nylackade tofter och började varva ner för helgen.

På måndag fortsätter spacklingen av Piano. Det blå spacklet Fi-177 är för hårt och segt och vi byter till något mer lättslipat.

torsdag 4 februari 2016

Ett proffs tar över

Igår slipade jag rent alla överlappsskarvar från plastningen. Och mätte med Jörgens hjälp och en lång list upp avvikelserna från vad jag hoppas att det ska bli när allt är färdigt.
+ anger att ytan ska byggas på, i övergången mellan orginalskrovet och divinycelllimningen handlar det om upp till 5 mm.
Längre fram på BBsidan är det OK på topparna (där jag slipat). 
Större delen av den plastade ytan ligger 0 och 2 mm under slutnivån.

Dragan hade fått muskelvärk i höger axel, när jag kom till verkstan i morse möttes jag av beskedet att - tyvärr, jag kan inte spackla idag. Han hade riktigt ont, svårt att växla när han körde bil.

Hade förberett 3 liter Fi-177, det där spacklet som utan tillsatser rinner på vertikala ytor. Tillsatte 0,9 vikts% aerosil i går kväll. Plus 0,4 vikts% mikroballonger. Började med 400 gram spackel och 3% härdare. Smetade ut spackel på BB sidan där mest skulle läggas på. Kladdigt, svårt, verktygen blir smetiga. Dragan kom och inspekterade. Tog resolut bredspackeln med vänster hand och drog ytan slät. Hur lätt som helst. Och beordrade fram ytterligare spackel. Jag la på spackel, kletigt, ojämt, såg ganska hemskt ut. Dragan tog över och drog ut spacklet med stora svepande rörelser. Han kollade mha markeringarna hur tjockt det skulle vara.
Först lägga på med liten spackel
 Sen dra ut med 450 mm bredspackel



 Under vattenlinjen har vi ordentlig koll på form och symmetri. När vi kommer till friborden får Dragan fria händer att skapa något snyggt.

Fortsättning följer!



tisdag 2 februari 2016

Plastning completed

Fan tro't! Blev iallafall en kort visit vid båten idag, blandade 400 gram vinylester med 2% härdare, efter färdig plastning var det 250 g kvar. Fullbordade lapptäcket. Men slipade först lite hjälpligt av alla överlappslamineringar. Vanlig polyester blir klibbig på ytan, det blir inte den vinylester som jag jobbar med. Mirkamaskinen förstås, idag med Abranet HD 40, HD betyder heavy duty, 40 innebär att det är grovt. Går snabbt att fixa till ytan, luft under på två ställen, bara att slipa upp.
Acetonbytta
Blandade 400 gram vinylester med 8 gram härdare, drog ur rollern på en yta som inte ska lamineras, blötte ordentligt på områden som krävde komplettering av lapptäcket.

Sista lappen på plats
 Laminerade över divinycellen på båda sidor i förstäven, vill inte riskera SilverSurfers profetia om att laminatet kan släppa och fläkas upp (han poängterade detta för laminat med luft under i kanterna).

Idag fick han tom med två bilder på förstäven!
Då så - ta i trä - är plastningen fullbordad. Spackling nästa! Dragan har 10 års erfarenhet av billackering, Zoran i Belgrad har 20 års erfarenhet av att ta fram pluggar för plastbåtstillverkning. Bosse F, Lars B och Henrik har kommit med tips. Tom jag själv har lite erfarenhet. Nu gäller det att få ihop alla krafter så att vi jobbar åt samma håll. Måste också hitta lösningen som innebär att verkstan inte dammar igen.

Vinylester kräver efterhärdning vid 65 grader för att bli ordentligt styvt. Blir en tur till Biltema imorgon för att handla infravärmare, en sån där man har ute på balkongen kulna sensommarnätter. I Dragans stora hall kan man inte blåsa på värmen mha byggfläkt, den blåser bara ut nånstans. Infravärme stannar på den yta som är exponerad. Ett typiskt tips från Bosse F!

måndag 1 februari 2016

Lapptäcke

Klockan två fick jag börja plasta, Dragan och Jörgen slutar då för dan, dom jobbar inte fulla dagar på vintern och vill inte andas styren. Deras stress börjar när våren blir mer påtaglig och alla vill ha sina båtar. Ca 15 motorbåtar i olika storlekar står i hallen förutom Piano. Motorbåtar som inte vill ha dammnedfall på sig. Ännu så länge går det bra att slipa, Mirkamaskinen kopplad till dammsugare släpper nästan inte ifrån sig nåt damm alls. Men långklotsslipning blir svårt. Lättslipat spackel dammar ordentligt. Kan man långklotsslipa vått? Kan vara en lösning? Tacksam för tips om detta. Jag får många värdefulla tips hela tiden om framförallt plastningen.

Ett tips kom från Erik B om ett kajakbygge och plastning (här). Ett alldeles fantasiskt fint hantverk, byggd i träribb och sen plastad både ut- och invändigt. Jag surfade runt och kände suget efter kajakpaddling i Bohuslän under både tidig vår och sen september. Plastningen gjordes med 160 grams matta, dvs samma som jag ursprungligen tänkt mig för Pianos förskepp. På vissa ställen tom bara med 80 gram. Plastning utanpå ett ribbygge limmat med vitlim, dvs ett lim som inte tål vatten alls. Då måste man lite på sin plastning - att det blir perfekt tätt. Inte heller något superstarkt bygge - vid närkontakt i samband med tex landstigning var det OK om det bara knakade lite grand i botten. Men väldigt vacker kajak vad det. Fast jag undrar en sak - flera sargar var laminerade med en blandning av kol- och glasfiber. Glas ytterst för att det inte skulle bli så smutsigt vid slipning. Synlig kolfiber som en rent estetisk eftergift - eller?

Nu till lapptäcket. För att få lugn och ro och kunna göra plastningen ordentligt bestämde jag mig för att lägga på småbitar med glasfiber. Dessutom hittade jag en rulle 300 g matta i mitt glasfiberförråd. Klippte till lagom stora bitar. Blandade lite drygt ett kg vinylester med 2% härdare. Dagens temperatur i verkstan var 9,5 grader, Dragan hade kollat på morgonen. Rollade hela ytan och började lägga på bitar. Väter fint. Först sidorna, sen mittstråket. Det blev ett riktigt lapptäcke. Efter en dryg timme började plasten gela i burken (förvarar vinylester hemma i 20 grader), kasserade halva burken och blandade till ytterligare ett kg. Det gick åt mycket plast till 300 grams mattan.
En bit saknas tom. Lapptäcke med hål!
 I morgon blir det ytterligare laminering av mittstråket och förstäven. Så alla ni som ville att jag skulle lägga på mer än ett lager 162 grams matta har fått era önskemål uppfyllda!

Det kommer inte att bli nödvändigt att slipa ner skarvarna fullständigt. Bosse F tittade förbi häromdagen, Vi kollade hur linjerna turade mha långa träribbor. Fattas en dryg mm på sina ställen, skarvarna får plats i spacklingen.

Nu luktar det styren i hallen hemma, dom andra rynkar på näsan utom jag som inte känner nåt alls längre. Utom att jag sover urkasst på nätterna.

Idag var det iallafall en dag när projektet hoppade fram ett steg. Sista plastningen imorgon, ska försöka värma det färdiga laminatet så att vinylestern härdar ordentligt. När jag skulle slipa i morse kändes ytan OK, men glasfibern rullade av på några ställen. Inte tillräckligt hård plast helt enkelt. Efter slipningen blir det spackling. Nån som har en bra ide hur jag kan undvika att det dammar vid långklotsslipning?