söndag 28 september 2014

Drivin' new lanes

Det är sju km från Viken till Ingelsträde, valde att bogsera Piano på sin trailer en tidig söndagmorgon. Hade rekat flera gånger för att kolla att vi skulle kunna komma fram överallt. Två uppförslut och en vägbula! Första uppförslutet direkt efter hamnen i Viken gick bra!
Väl ute ur Viken, har passerat väg 111 och andra uppförslutet (över bron över 111) och har passerat Rågången (avtagsvägen till Vikentomater), hyggligt bra fart
Kör rakt ut i ingenmansland med betfält runtomkring. Paus för att spänna stöttorna!



Drygt 7 km senare.
Framme (med bara lite förskjutning i lasten).
Kallförvaring i renstädad och välskött lokal. Kostar 250 kr/kvm
Piano i vinterviste! Kommer att dela husrum med en snipa, fyra husbilar och några mersor.

lördag 27 september 2014

På land och VC17

Inte längre Höganäs, numera är Viken hemmahamn. Bättre mastkran och kranbilen kan lyfta lika bra där som i Höganäs. Mastpromenaden gick den här gången efter nya vägar och masten ligger i trädgården. Tog upp båten några dagar innan Byxelkroken. Vid lyftet innan 2mannaseglingen Helsingborg - Helsingör TOR upptäckte vi små blåsor i gelcoaten under bottenfärgen. Vinylester ska ju vara immunt mot plastpest men det såg skumt ut. Lika bra att göra en ordentlig epoxibehandling i vinter.
Slipade först med 120 papper i högvarvig Makita maskin. Därefter med 120 Abranet. Det gäller att inte överslipa så att man tappar formen i den ganska mjuka gelcoaten. Rodret är avplockat, efter att ha seglat Bosse Franssons Dynamic 35 med det nya roder han gjort inser jag att det är läge att byta Pianos roder. Får se vad som då händer med SRS mättalet.

Skuggan avslöjar att skrovformen inte är perfekt harmonisk. Syns bättre på första bilden. Ännu mer vinterjobb! Klicka på bilderna så blir dom större.

Martin gjorde skrovjobbet. I bakgrunden fixar Fredrik Rege med en av WBS klubb C55:or. Dom ska vi använda på WBS Gran Prix segling nästa helg.
Jag blir inte klok på VC17. Det är inte alls samma färg som för några år sedan. Då var det en utpräglad tunnfilmsfärg som man enkelt kunde spola bort med högtryckstvätten eller som snudd på ramlade av spontant när jag startade slipmaskinen. Jag gillade den färgen, det var lätt att polera upp den med tidningspapper eller 1000/2000 papper. Och den byggde inte upp några tjocka skikt. Jag har haft ett lager VC17 inköpt för många år sen som tog slut förra säsongen. Köpte i år blå VC17 som har visat sig vara som vilken hård bottenfärg som helst. Svår att få fin yta på och när man ska slipa bort den så är bottenfärgen hårdare än gelcoaten under och då tappar man lätt formen på botten. Så fort man får bort bottenfärgen i ett område så slipar man gropar i gelcoaten. Det gäller att slipa försiktigt i flera steg.

Spår av en alltför brutal högtryckstvätt av kölen.Dom vita fläckarna är 2/3 mm i diameter och är kratrar ner till epoxigrunden.
 Vi högtryckstvättade kölen alldeles för brutalt. Köl och roder är målade med först Nautix A4 Tspeed vit och ovanpå det A9 Tspeed Flou, den orange fluorescerande bottenfärgen som används på alla häftiga stora snabbseglare (Nautix hemsida här). Kratrarna har gått igenom båda bottenfärgerna ner till epoxigrundfärgen. Det gick inte att slipa bort bottenfärgerna med maskin (Abranet 120) pga att den oranga färgen är för glatt. Slippappret gled bara ovanpå ytan. Det var bara att ta fram vattenslippapper men det blev samma problem här, bottenfärgerna är så hårda att det var lätt att slipa facetter i epoxigrundfärgen. I vinter får jag bygga upp kölformen igen. Det här problemet kommer att kvarstå så länge jag använder epoxigrundfärg med mjukt fyllmedel i kombination med hård bottenfärg. Den hårda bottenfärgen räcker ju inte för evigt, den måste ju slipas lite varje år för att få fram en fräsch anitifoulingyta. Och så småningom har man slipat igenom det skikt man har. Alternativet att bygga på mer och mer färg vill jag undvika.
Undersidan av bulben målades med vit A4 Tspeed vid lyftet innan Bohusracet. Betydligt färre kratrar på BB sidan (vi blev försiktigare när vi såg vad som hände SB sidan).
Vattenslipad kölsida. Den mörka randen framtill parallell med framkanten är facettslipning och en följd av mjuk grundfärg - använde Nautix PE, den var fantastisk att rolla, lyser fram som krämvita områden. De blåvita (? - jag är färgblind) områderna är A4 Tspeed.
Jag hoppas kunna hitta en bottenfärg med samma kvaliteer som "den gamla" VC17. Tacksam för tips om detta!

I morgon bitti, när trafiken en söndagsmorgon är minimal bär det av mot Ingelsträde och Pianos nya vinteride. Blev helt enkelt utkörd ur den fina lokal som varit Pianos vinterförvar tidigare.

torsdag 25 september 2014

Kappsegling i Norra Öresund

Min Hansson 31 Piano har Viken som hemmahamn, vi har 7 NM till Helsingborgs Yacht Club i Helsingborgs norra hamn,  ytterligare 5 NM till Råå. Till Limhamn och Lomma är det 36 NM. Till Göteborgs skärgård är det drygt 90 NM. Vi kappseglar gärna, har för det mesta inga problem att hitta bra besättning (det blir väl så när det går riktigt bra). Men transporterna blir långa och alla har inte hur mycket tid som helst. Så vi seglar vad vi kan i närområdet och här är det faktiskt viktigast att kunna bemästra strömsegling. En Öresundsseglare blir sällan riktigt bra på lättvind, är det lätt så handlar det ännu mer om att kunna utnyttja strömmen. Bättre än konkurrenterna. Är det kappsegling? Klart det är kappsegling. I Youtubeåldern hittar man klipp om märkliga kappseglingar jorden runt, överallt där man kan segla kappseglas det.

Mina racerapporter handlar ofta om hur Piano tråcklar sig igenom svåra strömlägen. Det blir så eftersom jag uppfattar att det är där racen avgörs. Men är det kappsegling? Vad skulle kappsegling egentligen vara?

Ibland får jag gliringar som går ut på att SRS segling inte är på riktigt - kom igen när du mätt in båten i ORCi. Vad skulle skilja SRS och ORCi segling? Det finns åtminstone en viktig punkt:
ORCi seglare har en mer seriös inställning till sin båt.

1. Kommer alltid till start (tror jag) med ordentligt rengjord botten.
2. Har lagt ner mycket jobb på att få köl och roder iordning.
3. Segel i kappseglingsskick.
4. Har lagt ner tid på att träna ihop besättningen.

Det är väl så enkelt att om man missar dom tre första punkterna, så är risken stor att man blir efter. Inget glid. Båtar med slem eller ännu värre beväxtning i botten blir helt enkelt efter och - speciellt i slutet av säsongen - har vi en tydlig uppdelning i seglingens A- och B-lag. Att vi i Piano är lyckosamma på kappseglingsbanan ser jag mest som att vi (för det mesta) har ordning på båten. Vi kom till start på Saltholm Runt i slutet av augusti och där blev vi efter. Pga slem på köl och roder. Så småningom bröt vi seglingen men det var av ett annat skäl.
Mini 650 med blank botten. Svängkölen är insvept i papper under sprutmålningen! Bilden hittade jag på facebook
På Bohusracet är motståndet mycket tuffare, alla som siktar på framskjutna placeringar har gjort ren botten. Jag återkommer ofta till detta: gör ren botten! No mercy om du vill att båten ska gå och kännas bra. Även om du tycker att - mina segel är halvdana, det lönar sig inte - så gör det alltid skillnad!

Men tillbaka till frågan om vad kappsegling egentligen skulle vara. Läser på facebook om Patrik Forsgren som kör speedträning utanför Sandhamn med sin First 36.7, det gäller att ha sina polardiagram fullständigt i ordning. Alla segelbyten bestäms av AWA och vindstyrka, att hela tiden ligga på precis målfart. Det är säkert ett fascinerande sätt att segla, kräver minutiös koll och en besättning som vet precis vad varje person ska göra. Speedsegling och att läsa vinden. Plus förstås den taktik som krävs när det är många båtar på banan. Piano har tre segel, fock på rulle, stor förstås och spinnaker. Enda tillfället vi får beslutsångest är på halvvindarna där vi hur många gånger som helst har försökt få till vår plana spinnaker. Men nu kommit på att den väldigt sällan gör någon nytta, bättre vänta tills vi kan bära den stora. Piano har plotter och men i övrigt inga instrument. Hur seglar vi? Kryssen från Helsingör söderöver på 2mannaseglingen från Helsingborg för några veckor sedan var stökig. Vinden varierade mellan 3 - 5 m/s, vågskvalp och strömfåror. Inte för att jag egentligen kan förklara varför och hur men vi trimmade focken hela tiden på känsla och att det måste vara driv. Telltales bar hela tiden som dom skulle, men ibland skulle det bara vara mer genomströmning, ibland kunde vi stänga spalten mer. Skotvagnen till storen åkte upp och ner i takt med fockskotningen.

Skulle kappseglingen bli roligare om vi mätte in i ORCi? Sannolikt mindre startfält men större motstånd. Det sista vore en stor fördel. Till dom tidiga SRS seglingarna i Öresund, dvs Lomma i början av maj och Kullaseglingen från Helsingborg i början av juni kommer båtarna i bättre trim och då blir också motståndet större. Är det värt en tusenlapp att lyfta båten och tvätta av botten? Känner man någon med grodmansutrustning? Kjell W i Helsingborg som seglar First 35 Maria har utvecklat en borste som han kan tvätta skrovet med, köl och roder dyker han för att tvätta. Piano har centrumlyft och kranbilen lyfter enkelt, brukar ta en halvtimme totalt att fixa botten.

För att runda av det hela: Nej det blir inget ORCi mätbrev för Piano. Jag önskar och hoppas att många andra båtar också orkar lägga ner det arbete som krävs för att hålla framförallt botten ren så att SRS segling blir vassare. Som jag uppfattar det är SRS regeln i princip lika rättvis som ORCi och ger möjlighet för många fler båtar att slåss i toppen. Entyp innebär roligare segling, men då måste jag vara borta från min icke seglande familj alltför mycket. Det är också orsaken till att min aktionsradie är ganska liten.


måndag 22 september 2014

Byxelkroken 2014

I helgen seglade jag Byxelkroken med Bosse Franssons kölmodifierade Dynamic 35 Existens. (Klicka på Dynamic 35 i kolumnen t.h. så kan du läsa hur han gjorde modifieringen). Med ombord var också Torbjörn Karlsson, som seglat med Bosse i många år och Bosse Bergqvist. På torsdagen hade Bosse tagit upp båten och polerat botten. På fredagen gick vi ut på Lusärnafjärden och provade den sprillans nya gennakern från Gransegel.

Byxelkroken är en tvådagars kappsegling. Start Västervik och mål i Byxelkrok på Öland på lördagen. På söndagen seglar man tillbaka. Banlängden är 31 NM, varav drygt hälften inomskärs utefter farleden, bansträckningen är ordentligt definierad så det handlar inte om att segla som man vill mellan öarna. Överfarten från Vinö Bredhäll (sista skäret i skärgården) till Byxelkrok är ca 12 NM.
Det var min första Byxelkrok, har läst mycket om tidigare Byxelkrokar i allt mellan alldeles för mycket till nästan ingen vind alls. Årets upplaga hörde till den senare kategorin, dvs riktigt stilla väder. Första start skulle gå kl åtta (javisst - på morgonen) vid Skansholmen i södra änden av Lusärnafjärden SO Västervik. Men då och där fanns ingen vind. Skott och Apan, och ett SMS med besked om att starten var utflyttad. Ett lämmeltåg med båtar ger sig iväg mot Vinö Bredhäll 15 NM bort.
5 knop och inga vågor!
Första start kommer iväg 14.20, drygt sex timmar efter utsatt tid.Klass 7 startar en timme senare
Vi får vänta många timmar. Vår start går 15.20, kryss mot Öland i 2 - 3 m/s. Bosse hade inte stora förväntningar på kryssen med den lilla fock som han har. Men vi vrider och vänder på skotningen och halsar upp med några schackel så att skotvinklarna stämmer. Både X35 Xperia och IMX40 Foxy Lady glider sakta sakta ifrån oss. Vinden ligger i stråk och farten varierar mellan 3 till drygt 5 knop. Väderprognosen har sagt SO vridande mot Syd, men det känns som att vinden är stabilare mitt i banan så vi följer inte majoriteten som går på ett BB slag söderut.
Starten har gått. IMX40 Foxy Lady glider sakta över oss i lovart
Seapilot i paddan är en riktigt god vän. Många båtar har AIS ombord och vi kan följa konkurrenternas både kurser och fart.

AIS blir ett effektivt taktiskt vapen. Foxy Lady har gått längre söderöver och AIS signalen avslöjar att hela gruppen söderut har tappat fart. Foxy Lady's fart ser du i den vita rutan. Vår fart i den översta raden.
Xperia går 5,7 knop, vår fart är 5,3 knop, det var tydliga lokala vindstråk. Här får vi ett ordentligt lyft när vi seglar BB halsar och kör över större delen av fältet.
Code zero (som Gransegel kallar Screacher) klarade oss igenom lättvindarna.
Totalsegraren X35 Xperia ligger några hundra meter före oss vid inseglingen mot gatebojen norr om Byxelkroks hamn
Inte dom vassate kryssvinklarna, men det gäller att hålla fart. Gateboj nedtill lite t.h. om bildens mitt.
Vi närmar oss gate märket och vinden börjar doja ur. Xperia har rundat som första båt och gör här 2,4 knop
16,3 grader i vattnet och en disig solnedgång
Bosse F, Torbjörn K och Bosse B. Idel glada miner, 2ndra plats totalt och i klass 7, vi låg 3 seglingsminuter bakom Xperia efter första dan
En sammanfattning av lördagen: Start Vinö Bredhäll upp till vänster, mål Byxelkrok ner till höger. Väderrapporten sa SO vridande mot Syd. Större delen av fältet låg SV om oss. Vi låg kvar lite avvaktande i mittfåran. Vid blå pil kommer ett vrid mot Nord och vi lyfter förbi hela fältet. Vid röd pil återställs ordningen när vinden vrider tillbaka till SO. Vi sätter code zero men kryssvinklarna ser hyggligt bra ut ändå!
Vi blyar oss upp över mållinjen i nästan ingen fart alls och slår X332 Inga G med en sekund.
Vi gick i mål 18.57 efter 3 timmar och 27 minuters segling. Bar upp packningen till Byxelkroks Gästhem och sen flinade vi åt alla vi såg. Andra plats med en oprövad båt! Bosse har gjort ett mästerverk av sin Dynamic 35. Ett gynnsamt vindvrid hjälpte oss på traven, men båten går fint. Och är en dröm att styra. En 110% kryssfock skulle sitta bra, då skulle vi nog kunna hålla både IMX40 och X35 på lätta kryssar.
Vi avslutade kvällen på Marinan Bar & Kök. En sån kväll smakar allt hur gott som helst! Sov som stockar.
Söndag morgon och dags att segla tillbaka. Men först är det skepparmöte. All information skickas ut som SMS och först ska det vara prisutdelning. Många nyttopriser, ettan, tvåan och trean får plocka till sig från varsitt bord. Det är uppenbart att det är lördagsetappen som är den "riktiga" Byxelkroken. Det som blir kvar på prisborden delar man sen ut som priser för totalresultatet.
Söndagsmorgon
På söndagsmorgonen är det regndis. Laddar med frukost och matsäcksmackor. Vinden är stabilare än på lördagen, men starten blir ändå inflyttad till skärgården. Dieselfiltret satte igen på lördagen, så vi får bogsering tillbaka. 25 NM med 4,5 knops fart, sen vänta en timme på alla som startar före. Det blir en kort bana - en timmes undanvindssegling. Bosse har konverterat Existens till gennakerbåt och det blir ett tufft race i 5/6/7 m/s. Vi håller fart med Xperia och går ifrån Foxy Lady. Men hamnar i ett vindhål och blir slagna av Xperia med 15 sekunder beräknad tid, motsvarar 12 sekunder seglad tid.

Efter målgången kom regnet, vi fick en extratimme kryss i ösregn in till Västervik, Bosse F och Torbjörn tog hand om en båt som var både blöt och rörig, Bosse B och jag satte oss i bilen, jag hoppade av i Nässjö, väntade en extratimme på försenat tåg, kom till Helsingborg efter att alla bussar kört in i sina garage. En riktigt fin seglingshelg blev det

Resultaten hittar du (här)!
Bosse F
Söndag morgon - motorgång tillbaka mot fastlandet

lördag 13 september 2014

Kvällssegling en fredag

Ett nytt initiativ: kvällssegling en fredagkväll, start vid 7-tiden och ca 3 timmars race i tilltagande mörker. Väderutsikterna spådde ca 5/6/7 m/s och avtagande och det stämde precis. Strömutsikterna var tilltagande nordgående ström och självklart låg den sista rundningen ute i strömfåran (det måste ju vara en lysboj så att man ser vad man ska runda).
Eget fartyg markeringen mitt i bliden anger var vi bor (om du undrar). Start utanför Vikens hamn, banan går utanför Svinbådans fyr och alla sjömärken,
Några minuter efter start, Sjöstjärna, Bernes Swedestar 370 ligger bakom men går så småningom om på kryssen upp till Höganäs angöring. Fredrik trimmar storen.
Det började fint, halvvindsstart utanför hamnpiren (för att vi skulle gå utanför bottengarnen alldeles norr om hamnen), väl förbi yttersta kryssmärkta bottengarnspålen var det bidevind norröver för att runda Höganäs angöring. Också den bojen låg ute i strömfåran, men så dags blåste det fortfarande och dessutom var det ännu svag nordgående ström.
Sjöstjärna rundar först ca 100 m före Piano. Tomas U i sin X99 gick närmare land norröver och utnyttjade den svaga medströmmen där, dom kom nära men nådde oss inte.

Efter rundningen följde en 6 NM lång läns i allt svagare vind och starkare motström och det blev bara mörkare och mörkare.
Ordentligt utspritt fält. Vi har Sjöstjärna på vår BB sida ca 100 m framför.
Det blev mycket ficklampa på Windexen den här kvällen. Seglar BB halsar i NO vind. Hans kör spinnaker.
Sjöstjärna seglar med gennaker och Piano för spinnaker, vi går i spår lite nedanför för att kunna attackera senare genom att lova och få fart genom deras lä. Men ungeför utanför Viken med drygt 1 NM kvar till rundning har vinden lagt sig så att vi inser att nu handlar det bara om att komma runt märket. Motströmmen har ökat till ca 1,5 knop och vi seglar ca 3 knop genom vattnet.Spåret visar först en ordentlig lovning vid den svarta pilen  för att få fart och för att komma ur strömmen.
Vi kommer i spåret uppifrån t.v.
Sjöstjärna ligger fortfarande BB framför. Dom gippar - lite för tidigt visar det sig senare - till SB utanför Domsten och går precis framför Piano. Vi fortsätter för BB halsar.
Vi möter och lovar upp bakom Sjöstjärna vid pilen. Klicka på bilden så blir den större! Vi fortsätter ca 400 m innan vi gippar.
Gippar med, som vi tycker, ordentlig marginal, vi måste ju hålla tryck i spinnakern så att farten räcker för rundning. Om båten hade funnits med i bilderna så  skulle du se att vi har en "avdrift" på ca 30 grader den sista biten in mot bojen. Vi närmar oss med känslan av att vi är på god väg att bredsida en 3 m hög stålboj i hiskelig fart.  Men en kraftig kursändring just när vi är halvägs förbi gör att vi klarar oss med några centimeters marginal. Det är nu becksvart och Sjöstjärna har halkat för mycket norröver och missar bojen. Så småningom lyckas dom ändå ta sig runt men i den nu nästan obefintliga vinden är det ingen annan som kommer lyckas.
Spåret tillbaka till Viken. Ser ut som att vi kryssar, det var precis styrbart och känslan var att vi drev mest.
Paddelhjulsloggen visade för det mesta 0,0 knop, GPS farten på e7:an (Raymarine plottern alltså) vet jag sen tidigare att den kan ju visa lite vad som helst. Peter H, som praktiserade ombord, hade en Garmin Quatix GPS klocka som ingav oss visst hopp, vi drev åt rätt håll. Det gällde bara att inte bli kvar ute i strömmen. Utanför stenrevet vid Glommen (upp till höger i bilden ovan) började en Ostan bygga på som räckte till en spurt in i mål med 4 knops fart. Men det fanns ett hinder kvar - dom yttre bottengarnspålarna söder om hamninloppet. Fredrik står på fördäck med ficklampa och spanar. Och ropar så småningom att vi måste falla, Han ropar allt högre och till slut faller vi väldigt mycket, det blir en stor extra sväng tills vi passerar den yttre X-märkta pålen som har en fullständigt oansenlig LED lampa med lysvidd på typ 2 m. Det är väl helt enkelt inte meningen att man ska segla här när det är mörkt ute?
Bottengarnsväjningen vid pilen
Sjöstjärna gick förbi oss och kom i mål 22.47.30, vi kom knappt 6 minuter senare, 16 NM på nästan 4 timmar. Det gick fort i början.Vi snabbar oss så mycket vi kan med att göra i ordning båten, packa ihop spinnakern, vika storsegel, på med kapell till stor och fock, koppla ström, på med sittbrunnskapell. Vi är sist till klubbhuset och den riktigt heta bön- och köttfärssoppan.

Det blev en stor besvikelse i klubbhuset när jag valde att inte spruta magnumflaskan med bubbel. Men det finns ju ett mycket bättre tillfälle för detta!

Tack WBS för en fin, kul och udda segling. Detta var Pianos sista race för i år. Tack Hans och Fredrik för en intensiv och framgångsrik säsong. Och Tack Peter för att du tog med dig din energi till Piano den här kvällen.

söndag 7 september 2014

HYC's 2Manna Helsingborg - Helsingör TOR

I helgen seglade Piano shorthanded Helsingborg till Helsingör TOR. Inte raka vägen förstås. På lördagen var banan lagd från norra hamnen i Helsingborg söderut, vi skulle runda bojen Ven NV och målgång utanför norra hamnen i Helsingör. Tidigare år har seglingen går till Gilleleje, ombyte förnöjer och nu var det Helsingör som gällde.
Reparationen av masten hade gått bra, en snabbtur i båtmansstolen för att montera Windexen och spraya mastskenan med McLube. Dunker kulturhus i Helsingborg en tidig septembermorgon.
Mastlikrännan på plats!
Frukost, rorsmansmöte i HYC's klubbhus. Första start kl 10.00, vår start 10.20.39, jaktstart med predikterad målgångstid 14.23.

Svag SO vind och nordgående ström, kryss i motström. Svårt och den som vågar sig närmast land och håller sig där har störst chans. Dessutom ska vi förbi den strida strömmen av färjor som går över till Danmark.Vi slinker förbi första hindret - den norra pirarmen vid färjeläget, ligger mellan 10 och ca 50 m utanför dom utfyllda strandskoningarna. Vi är snart förbi Mamba 33:an Caramba som startade drygt 20 min före, och jagar Dehler 29:an Lova. Nästan ingen fartskillnad mellan båtarna, men vi tar oss förbi genom att gå närmare land.
Kortslag söderut utanför Helsingborgs Sydhamn. Kryssvinklarna är bättre när vi slår nära strandkanten.
Rundning av Ven NV. Navionicskortet i e7:an visar två bojar (det är förstås bara en), inget av förslagen är rätt.  Vi kommer kryssande uppifrån från häger i bilden, vi trycks ner i lä av strömmen och kryssvinklarna är riktigt kassa.Slår från BB till SB, i höjd med bojen tillbaka till BB och kanar i sidled mot bojen, som vi klarar med ca en halvmeters marginal.
Rundningen av Ven NV blir rena deja vy upplevelsen (här). Vi rundade samma boj i samma svåra ström under Ven Runt för två år sen. Den gången som BB rundning, dvs vi var tvungna att slå ute i motströmmen, SB rundningen den här gången är lättare. Bakom oss kommer Farr 30 Youth ikapp, dom går som tåget i den lätta vinden. Det är Pierre Grönberg som seglar med sin pappa Peter, båten kom 6:a av 16 båtar på VM i Köpenhamn i augusti. Slör/läns norröver mot Helsingör, tar drygt 2 timmar. Vi rundar några minuter före Farr 30 Youth men dom går ifrån oss 22 min upp till Helsingör, ca 1 knop snabbare. Lova med Peter och Susanne Snygg kommer trea, tätt följda av First 40.7 Embla med Michael Möller. Första båt går i mål på nästan precis idealtiden, men tidsmarginalerna mellan båtarna blir sen stora. Förtöjer i stora hamnen utanför det nya sjöfartsmuseet (väl värt ett besök).

Vid sextiden samlades vi på Akselstorv för att gå på restaurant Chaplin, normalt enbart öppen dagtid, men tar emot slutna sällskap kvällstid. 25 personer vid långbord, vi frossade i seglingssnack i flera timmar.

Samlades på samma ställe halv åtta på söndagsmorgonen för att brunch, rorsmansmöte kl nio nere på kajen. Väderrapporten spådde avtagande vind som mitt på dan skulle dö ut nästan helt. Banan las söderut även på söndagen, Nordgående ström är starkare norr om Helsingör och risken fanns att ingen skulle klara att segla tillbaka till Helsingborg om banan las åt det hållet. Runda trafiksepareringens södra begränsningsbojar W7, M7 och E7, en kort bana, 10 NM.
Start utanför nordhamnens vågbrytare, tillräckligt med vind för att klara motströmmen. Caramba och Dezzeo seglade hem till Höganäs direkt på morgonen och första båt iväg var Lova. 13 minuter senare startade Piano. Första svårigheten var att ta oss förbi Kronborg.

Start utanför vågbrytaren ovanför bildens vänstarsida i SO vind. Pianos spår i rött. Strömmen sätter norrut och vi kortslår i medströmsvirveln, slår utåt när lodet visar ca 2,3 m. Kryssvinklarna avslöjar att medströmmen är ordentlig. Ute i strömmen för att ta oss förbi Kronborg blir kryssvinkeln förstås sämre. När vi segat oss förbi udden möter vi strömmen på SB bog och den lyfter oss åt lovart.
Väl förbi Kronborg hade vi bara Lova kvar framför oss.  Vi nådde dom inte men 13 minuters tidsskillnad hade krympt till 7 minuter efter 2 timmars segling och vinden avtog alltmer. Farr 30 Youth blev fast i vindhål och var över en timme bakom oss. Vi vann totalt med ca 20 minuter beräknad tid före Lova med Farr 30 Youth på tredje plats.
Farr 30 Youth t.h. glider i mål. Farr 40.7 Embla t.v. och First 36.7 AFK i mitten,
På molen vid HYC's klubbhus. 2manna seglingar i litet format är riktigt trevligt! 
Tack HYC för ett fint arrangemang! Fullständiga resultat hittar du (här)

torsdag 4 september 2014

Som om ingenting hänt

Om du kommer ihåg så gick Pianos mast sönder på Saltholm Runt, trist med sant. Det är race på lör/sön, det vill vi inte missa. Dessutom var glidet dåligt på Saltholm Runt, behöver lyfta för att tvätta och finslipa. Märkliga rodervibrationer har dykt upp de senaste veckorna, har gummiduken som täcker hålet mellan drevet och skrovet lossat?
Försöker få kontakt med kranbilsföraren som brukar ställa upp i vått och torrt. Men inte när det är älgjakt. Kontaktar hamnmästaren i Höganäs hamn och beställer lyft tisdag morgon, i den gamla kranen från tiden då Norlin 41 tillverkades i Höganäs. Kontaktar Gleitmo i Kungsbacka för att få fram lim och limpistol (ser nästan ut som en AK4) och paketet med Plexus lim 422 går iväg måndag em.
En selfie, plockar ner Windexen, den är dyr och avmastning i Höganäs fasta kran brukar kosta en Windex. Vikens måndagsseglare på väg ut i bakgrunden.
Motorgång från Viken till Höganäs, Svinbådans fyr!
Tisdag morgon!
Mycket slem på både roder och köl. Aldrig mer fransk orange bottenfärg! Gummiduken är intakt, hittar ingen förklaring till rodervibrationerna.
Mellan rodret och drevet och på SB sida i förskeppet finns flera bubblor i gelcoaten. Slipar ner dom förstås, det lutar åt en ordentlig epoxibehandling till vintern. Skrovet är byggt i vinylester och VC17 är målat direkt på gelcoaten. Uppenbart inte OK!




Rensar masten, slipar och fogbereder tisdag em.

Al-skenans brottyta. Den svarta eloxeringen har släppt delvis och och ligger kvar i epoxiskiktet på masten. Byter från epoxi till metakrylatlim och då minskar skjuvbelastningen mellan mast och skena. Metakrylatlimmet är segare (töjer sig mer) och därmed fördelas skjuvbelastningen över en större yta vilket ger mindre maximal skjuvspänning.
Limmet ska komma tisdag, avtalar med Hans om att han ska komma med kompressorn. Men inget lim kommer, Schenkertracking anger att paketet ska levereras torsdag! Ringer 10 samtal till Schenker, ordinarie chauffören är sjuk. Övertalar dom att skicka ut paketen med Tonys budbil, limmet kommer onsdag kl tre, köper tryckluftsanslutningskomponenter på Biltema, Hans kommer med kompressorn kl fem, limningen klar kl sex, åker till Jollen (postombudet) och skickar tillbaka pistolen kl sju.
Vi lägger på skenan och trycker försiktigt ner den så att lim tränger ut på båda sidor. Inget hårt limtryck alltså, det räcker med lite maskeringstejp. 8 minuters fixeringstid, när det börjar härda rensar vi bort allt uttryckt lim,, drar bort maskeringstejpen och tvättar med aceton. Limfogen är ganska tjock och det gäller att inte tvätta ur lim. Hans jobbar intensivt!
Mastar på torsdag morgon kl åtta, plockar iordning riggen, motorgång till Viken, ställer in riggen, hänger på racingseglen. Klart!

Som om ingenting hänt!
 Tack Malin på Gleitmo för full support, det var inte ditt fel att limmet kom sent!

Imorgon blir det en kort transportsegling, 7 NM i kryss och motström till Norra hamnen i Helsingborg. 15 båtar är anmälda till HYC's 2mannasegling lör/sön med övernattning i Helsingör. Det blir tufft motstånd, två First 40.7:or från Höganäs (som seglar för SSSA dvs SegelSällskapetSjöhästen i Arild respektive WBS eftersom HBS inte längre är med i Svenska Seglarförbundet) och inte minst från Linjett 34:an med Henrik Edman ombord. Prognoserna säger lättvind från SSO och ganska besvärlig nordgående ström. Blir svårt som vanligt att kappsegla där Öresund är som smalast!