måndag 22 september 2014

Byxelkroken 2014

I helgen seglade jag Byxelkroken med Bosse Franssons kölmodifierade Dynamic 35 Existens. (Klicka på Dynamic 35 i kolumnen t.h. så kan du läsa hur han gjorde modifieringen). Med ombord var också Torbjörn Karlsson, som seglat med Bosse i många år och Bosse Bergqvist. På torsdagen hade Bosse tagit upp båten och polerat botten. På fredagen gick vi ut på Lusärnafjärden och provade den sprillans nya gennakern från Gransegel.

Byxelkroken är en tvådagars kappsegling. Start Västervik och mål i Byxelkrok på Öland på lördagen. På söndagen seglar man tillbaka. Banlängden är 31 NM, varav drygt hälften inomskärs utefter farleden, bansträckningen är ordentligt definierad så det handlar inte om att segla som man vill mellan öarna. Överfarten från Vinö Bredhäll (sista skäret i skärgården) till Byxelkrok är ca 12 NM.
Det var min första Byxelkrok, har läst mycket om tidigare Byxelkrokar i allt mellan alldeles för mycket till nästan ingen vind alls. Årets upplaga hörde till den senare kategorin, dvs riktigt stilla väder. Första start skulle gå kl åtta (javisst - på morgonen) vid Skansholmen i södra änden av Lusärnafjärden SO Västervik. Men då och där fanns ingen vind. Skott och Apan, och ett SMS med besked om att starten var utflyttad. Ett lämmeltåg med båtar ger sig iväg mot Vinö Bredhäll 15 NM bort.
5 knop och inga vågor!
Första start kommer iväg 14.20, drygt sex timmar efter utsatt tid.Klass 7 startar en timme senare
Vi får vänta många timmar. Vår start går 15.20, kryss mot Öland i 2 - 3 m/s. Bosse hade inte stora förväntningar på kryssen med den lilla fock som han har. Men vi vrider och vänder på skotningen och halsar upp med några schackel så att skotvinklarna stämmer. Både X35 Xperia och IMX40 Foxy Lady glider sakta sakta ifrån oss. Vinden ligger i stråk och farten varierar mellan 3 till drygt 5 knop. Väderprognosen har sagt SO vridande mot Syd, men det känns som att vinden är stabilare mitt i banan så vi följer inte majoriteten som går på ett BB slag söderut.
Starten har gått. IMX40 Foxy Lady glider sakta över oss i lovart
Seapilot i paddan är en riktigt god vän. Många båtar har AIS ombord och vi kan följa konkurrenternas både kurser och fart.

AIS blir ett effektivt taktiskt vapen. Foxy Lady har gått längre söderöver och AIS signalen avslöjar att hela gruppen söderut har tappat fart. Foxy Lady's fart ser du i den vita rutan. Vår fart i den översta raden.
Xperia går 5,7 knop, vår fart är 5,3 knop, det var tydliga lokala vindstråk. Här får vi ett ordentligt lyft när vi seglar BB halsar och kör över större delen av fältet.
Code zero (som Gransegel kallar Screacher) klarade oss igenom lättvindarna.
Totalsegraren X35 Xperia ligger några hundra meter före oss vid inseglingen mot gatebojen norr om Byxelkroks hamn
Inte dom vassate kryssvinklarna, men det gäller att hålla fart. Gateboj nedtill lite t.h. om bildens mitt.
Vi närmar oss gate märket och vinden börjar doja ur. Xperia har rundat som första båt och gör här 2,4 knop
16,3 grader i vattnet och en disig solnedgång
Bosse F, Torbjörn K och Bosse B. Idel glada miner, 2ndra plats totalt och i klass 7, vi låg 3 seglingsminuter bakom Xperia efter första dan
En sammanfattning av lördagen: Start Vinö Bredhäll upp till vänster, mål Byxelkrok ner till höger. Väderrapporten sa SO vridande mot Syd. Större delen av fältet låg SV om oss. Vi låg kvar lite avvaktande i mittfåran. Vid blå pil kommer ett vrid mot Nord och vi lyfter förbi hela fältet. Vid röd pil återställs ordningen när vinden vrider tillbaka till SO. Vi sätter code zero men kryssvinklarna ser hyggligt bra ut ändå!
Vi blyar oss upp över mållinjen i nästan ingen fart alls och slår X332 Inga G med en sekund.
Vi gick i mål 18.57 efter 3 timmar och 27 minuters segling. Bar upp packningen till Byxelkroks Gästhem och sen flinade vi åt alla vi såg. Andra plats med en oprövad båt! Bosse har gjort ett mästerverk av sin Dynamic 35. Ett gynnsamt vindvrid hjälpte oss på traven, men båten går fint. Och är en dröm att styra. En 110% kryssfock skulle sitta bra, då skulle vi nog kunna hålla både IMX40 och X35 på lätta kryssar.
Vi avslutade kvällen på Marinan Bar & Kök. En sån kväll smakar allt hur gott som helst! Sov som stockar.
Söndag morgon och dags att segla tillbaka. Men först är det skepparmöte. All information skickas ut som SMS och först ska det vara prisutdelning. Många nyttopriser, ettan, tvåan och trean får plocka till sig från varsitt bord. Det är uppenbart att det är lördagsetappen som är den "riktiga" Byxelkroken. Det som blir kvar på prisborden delar man sen ut som priser för totalresultatet.
Söndagsmorgon
På söndagsmorgonen är det regndis. Laddar med frukost och matsäcksmackor. Vinden är stabilare än på lördagen, men starten blir ändå inflyttad till skärgården. Dieselfiltret satte igen på lördagen, så vi får bogsering tillbaka. 25 NM med 4,5 knops fart, sen vänta en timme på alla som startar före. Det blir en kort bana - en timmes undanvindssegling. Bosse har konverterat Existens till gennakerbåt och det blir ett tufft race i 5/6/7 m/s. Vi håller fart med Xperia och går ifrån Foxy Lady. Men hamnar i ett vindhål och blir slagna av Xperia med 15 sekunder beräknad tid, motsvarar 12 sekunder seglad tid.

Efter målgången kom regnet, vi fick en extratimme kryss i ösregn in till Västervik, Bosse F och Torbjörn tog hand om en båt som var både blöt och rörig, Bosse B och jag satte oss i bilen, jag hoppade av i Nässjö, väntade en extratimme på försenat tåg, kom till Helsingborg efter att alla bussar kört in i sina garage. En riktigt fin seglingshelg blev det

Resultaten hittar du (här)!
Bosse F
Söndag morgon - motorgång tillbaka mot fastlandet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar