söndag 27 oktober 2013

Swiss Army Knife

När vi sakta går i vinteride tar seglingen fart på andra sidan jordklotet. Om två månader startar Sydney-Hobart Race. Wild Oats XI tog line honours förra gången och vill göra det igen. En åtta år gammal enskrovsbåt behöver uppgraderas. Den här gången med vinge på sidan för att lyfta båten under hårdvindssurfar.
Med ny vinge, uppdragbart roder fram, två daggerboards, svängköl och ett helt vanligt roder. Kallas inte oväntat för Swiss Army Knife. Bilden från DSS Dynamic Stability Systems hemsida.
Kommentarerna handlar mest om risken att bli halshuggen om man ramlar i framför vingen.

I vissa lägen kan det kännas angeläget att lyfta fören något.



torsdag 17 oktober 2013

Moth VM 2013

Om du till äventyrs inte redan hittat dom fina videoreportagen från VM för Moth på Hawaii så har du ett (här). Foila i lättvind kräver en stor foil och dessutom måste du vänta in puffarna för att slå (om du vill foila igenom hela slaget).
Fyra svenskar deltar, tidsgränsen är 20 minuter efter segraren, då står det TLE i resultatlistan (här). Många hade svårt att klara den gränsen i lättvinden första dan. Alla som får TLE erhåller poäng = antalet som klarade tidsgränsen plus ett. Efter andra dan ligger Nils Åkervall bäst av svenskarna på 36te plats (av 80).

måndag 14 oktober 2013

Ett klinkande piano ...

Barcolana regattan eller mer exakt  Höstcupen (Coppa d'Autunno), har fått sitt namn efter staden Barcola. Har seglats sedan 1969 på Trieste bukten i norra delen av Adriatiska havet mittemot Venedig. En av världens största rejs med i år 1562 deltagare. Seglas traditionsenligt den andra söndagen i oktober varje år. Banlängden är mer beskedlig: 16 NM, runt bojar utanför Trieste. Ett av bojarna ligger på Slovenskt vatten. Med 19 km kustremsa har dom iallafall fått ut några bojar.
I slutet av videon dyker slottet Miramare upp, en skälvande rest av det Habsburgska riket som gick under iochmed första världskriget. Slottet byggdes åt Ferdinand Maximilian, bror till Franz Joseph, kejsaren över Österrike/Ungern. På den tiden Österrike var en kustnation. 
I årets drivrace (på avkortad bana) segrade Monacobaserade Esimit Europa 2 (för fjärde året i rad). Får man driva båten genom att pumpa svängkölen fram och tillbaka?
Barcolanaaffishen 2013

onsdag 9 oktober 2013

Walkin' and Muddy Waters

Dags för upptagning och dags att promenera med masten genom stan.
Samma gamla konditori (jag har gått här förr)
Samma gamla mack men inte längre Shell.
Spår av lågvattnet häromdagen. Bottenslam en bit upp kölbladet och en tjock beläggning ovanpå bulben.
På plats hos Dragan.
Behövs nåt uppmuntrande. En vacker kvällshimmel på ingång till Taarbaeck under transportseglingen till Saltholm Runt för sådär 6 veckor sedan.

måndag 7 oktober 2013

Bosses RJS Till Salu

Bosse säljer sin RJS. Blocketannons söndag:

"Världens snabbaste RJ eller före detta RJ är till salu för att ge plats till nytt projekt. Båten är kraftigt modifierad med hissbar t-bulb, frihängande roder, rak stäv, rigg från J80, nya fall, ny bom med två rev, ny kick, rulle från selden, gransegel från 2012, spinnare från 2013, elektrisk inombordare, mantåg i dynema, nya dynor, mm. Se Srs mätbrev E3793.
Båten är mycket välseglande och rätt hanterad riktigt snabb. Seglas med fördel av två pers.
Autopilot, ais, livflotte, raketer, instrument ingår ej.
Priset är diskuterbart och ev kan rigg och segel säljas separat."


Ett hissnande projekt som nu ska ge plats för ett ännu mer hissnande äventyr? Bilden - som togs av Stefan Kindeborg vid St Källskär i yttre farleden vid Valdemarsvik - har jag hämtat från Blocket.
Blocketannonsen (här). Det finns fler inlägg om båten på den här bloggen. Sök på RJS i kolumnen t.h.

söndag 6 oktober 2013

Hansson31 #26 till salu

Pianos systerbåt är till salu. Har legat inomhus i två år, vi har använt ledig tid för att färdigställa exteriören.

Hansson 31 är en bekväm bo-båt för 3-4 personer, seglar mycket bra och är lätt att hantera. Är ritad för att seglas fockkonfigurerad och kan seglas med både spinnaker och gennaker. 9/10-delsrigg med svepta spridare och vant dragna ut till däck. Undervant till ruffsidan för enkel passage.

Båten är konstruerad av Gösta Edwardsson i samarbete med Erik Hansson. Byggd i Älvenäs utanför Karlstad 2009.

Säljes med köl, roder, däcksluckor, Rutgerssonventiler, Lewmarventiler till stickkojer från sittbrunn, rufflucka/luckgarage med skenor, luckor till stuvfack i sittbrunnen, basinredning, toamodul, pentrymodul, rak propelleraxel monterad. Komplett Al-rigg från Selden med ouppackade Lundhsegel från 2009 (stor/fock/spinnaker). Cirkulärt hål till dränerat utrymme för att kunna dra ner fockrulle under däck.

Skrov och däck är byggda i vakuuminjicerad vinylester med 15 mm divinycell.
Skrovet är slipat ner till vattenlinjen och förberett för sprutlackering alternativt rullas med double-coat självsträckande polyuretanlack. Ruffsidor, rufftak, sittbrunn, sittbrunnsdurk och badplattform har orginalgelcoatyta.
Genomgång från sittbrunnen till badplattformen. Lewmarventil till stickkoj.
Båtdata:
Längd    9,6 m
Bredd    2,8 m
Djup      1,8 m
Depl      3 ton med Al-mast. Tillkommer motor, tankar och den inredning du monterar själv.
Kölvikt  1,25 ton, varav 1000kg i blybulben. Kölfena byggd av vakuuminjicerade vinylesterskal med 12 kölbultar från bulben.
Mastlängd 14,7 m, mastfot på kölens framkant, masthöjd ca 14,5 m över vattenytan.
Storsegel     27 m2
Fock            24 m2
Spinnaker    75 m2.
SRS ca 1,21 med fock, motor och deplacement 3,2 ton.

Båten och kölen (som ännu inte är monterad) kan inspekteras i Höganäs, vill du också inspektera Piano ligger hon i sjön tom tisdag den 8de okt. Därefter kan båda båtarna inspekteras i samma hall.

Det finns mer att läsa om Hansson 31 (här). Sen kan du bläddra bland den här bloggens 280 inlägg, det mesta handlar om Hansson 31.

Kontakta mig via kommentarsfältet till det här inlägget.

lördag 5 oktober 2013

Lågvatten

Igår hade vi lågvatten i Höganäs hamn. Vid 16-tiden var vattenspegeln 70 cm under normalvärdet. Som på dom flesta stället i sundet slammar hamnarna igen och måste muddras ibland. Efter senaste muddringen för några år sen var djupet ca 2,3 m, varierar förstås lite mellan olika platser. Piano sticker 1,8 m, ekolodet visar 2,1 m, givaren sitter ca 20 cm under vattenlinjen, så igår var kölen nere och nosade på och gottade ner sig i bottensedimenten.

Peter H's nyimporterade Elan380har lite djupare köl.
Högsta vattenståndet i grannhamnen Viken har uppmätts till +166 cm, det var i november 1985. Jag hittar ingen lägsta notering, men bävar för vad som skulle hända om vi skulle få samma vattenstånd som i Skanör den 1sta december 1999: -155 cm. Hamnen skulle bli rena plockepinn. Kanske är läge att skaffa båt med dubbelköl?
I morse hade vattnet stigit 55 cm och båtarna som ska segla Mumm-Stelton Cup från Vedbaeck lyckades ta sig ut.


torsdag 3 oktober 2013

Höstkväll i Höganäs hamn

Det kom ett mail från Bosse, på väg hem till Vetlanda efter ett besök i Lund tog han omvägen förbi Höganäs hamn, tog ett kort som hamnade i min mailbox.
Det har börjat tunna ut vid bryggorna. Foto Bo Fransson.
Alla segel är nerplockade och lämnade till Henrik E (Edman Sails). Experimenterar med system för att ha koll på batterierna (vill inte råka ut för el-torsk igen).
Det blev ingen kappsegling alls i Danmark det här året, DH-mätningen var förgäves alltså. På söndag går Mumm-Stelton Cup från Vedbeck mitt på danska Öresundskusten. En kasebana runt bojar, Piano startar inte. För några veckor sedan tog vi beslutet att vi hade kappseglat färdigt för i år. Med tanke på väderutsikterna fre/lör - kuling från SO - känns beslutet ganska rätt.
Vi har seglat åtta rejs, fem stora och tre lokala plus ungefär hälften av tisdagsseglingarna i Höganäs. Tre förstaplatser (North Sail trim Cup i Lomma och två lokala seglingar), fyra andraplatser (Kullaseglingen, Bohusracet, Saltholm Runt och den mer lokala 2manna Hbg-Gilleleje) och en tredjeplats (Ven Runt). Vi kom trea på tisdagsseglingarna i Höganäs, Expressen Amaranda vann med First 40.7 Embla på andraplats. I det SRS interval där vi hamnar finns det i övrigt nästan inga nya båtar. Och få av dom som seglar i den klassen har trimmat sina båtar på samma sätt som vi jobbat med Piano. Nya C/R är lite större än 10 meter och mäter typiskt över SRS 1,25. Runt SRS 1,30 är det rena getingboet i sundet, flera nya X-båtar plus First 40.7:orna Embla och Yro, First35 Maria och Dehler 34SV Grynet och förstås X99 Mille. Sannolikt mycket svårare att placera sig i topp där. Varför skaffade inte jag en 10 - 11 m båt? Svaret är enkelt - Hansson31 storleken gör det möjligt att hantera båten själv.
Projektet Piano börjar kännas ha kommit i hamn. Systerbåten #26 är till salu, kommer ett inlägg på den här bloggen snart. Skicka en kommentar om du är intresserad redan nu, det är en god ide att inspektera Piano när hon ligger i sjön för att få en uppfattning om hur systerbåten kan bli.
SRS analyserna har nått vägs ände. Andra får ta över den stafettpinnen. Om det nu är nödvändigt att överhuvudtaget analysera mera. Bättre att segla.
Lycka till alla ni som seglar Mumm-Stelton till helgen, hoppas det blir fina seglingar. Själv ska jag lägga takpapp på förrådet, sätta in fönster i källarnedgången, montera ny dörr till garaget och plugga Fysik med en 16-åring. Plus åka ner och klappa båten lite grand.