lördag 13 april 2013

Segla A22 utan backstag

Häromveckan handlade det om A22 och SRS. En av kommentarerna handlade om att segla skärgårdkryssare utan backstag. Jag vidarebefordrade frågan till Allan Förberg  Allan är hängiven A22klassen, seglade SM första gången -96, kört SM på fyra olika A22:or, totalt kappseglat på sju (minst). Var ordförande för 22 klubben i tio år. Så han borde veta. Fick ett uttömmande svar (med många goda Stockholmsvibbar):

 - Hej Anders,
 
Utan backstag är OK. Benke P på 356 Cirdan kör utan. Hans framgångar eller icke framgångar på banan har mest med motivation och gastar att göra (som i dom flesta fall....). Han har byggt båten själv, seglar den ännu, vann 1991 (tror jag) och var trea senast 2005. Går bra på diverse SRS seglingar (tvåa på Gran Prix för några år sen).

Cirdan - A22 SWE 356, skärgårdskryssarpokalen i Nynäshamn 2012. Foto Allan Förberg
Det finns ju en fördel på undanvind att kunna tippa fram masten som på en stare. Samtidigt så vinner du enkelhet i boathandling i slag, kryssar, rundningar osv.

Rutin är avgörande för att få fart på en A22. Plus bra team och gastar. Under förutsättning att du har en grundbåt och prylar som kan hävda sig.

Ang SRS för A22. Så tycker jag personligen att alla A22:or byggda efter 1933 borde ha samma SRS tal vilket i så fall bygger på att A22:orna som kör SRS har samma ställ som på SM/Kryssarepokalen.

I dagsläget kan en A22 sätta upp spinnfallet typ två meter (kommer inte ihåg om vi kan topphissa) utan att det straffas i SRS, men det är otillåtet under mästerskap.

Många vill förstås leka och optimera under SRS (inte minst Torkel som jag seglar med (Paloma - min anmärkning) - han utvecklar stötdämpare på Öhlins Racing på jobbet och gillar förstås själva mek- och beräkningsfasen i det hela).
Paloma A22 SWE 288, skärgårdskryssarpokalen i Nynäshamn 2012. Foto Allan Förberg.
A22:an och andra konstruktionsklasser inbjuder till mekande av allt från rigg (med eller utan backstag), segelplan (flytta J-mått), balans (flytta/lätta köl) och hej och hå. Dom båtar som går absolut bäst på SM har gjort hela den resan. Plus bra gubbar och gummor ombord. Ger man dom SRS reglerna så blir det några vakna nätter under vinterhalvåret. Ungefär som Torkel lånade en beggad J80 gennaker som vi skulle ha på senaste Datacom Cup. Det straffade typ 0.08 i SRS samtidigt som det är ett bra vapen i halvvind/slör i lätta vindar. Men vad hjälper det när vi tjuvstartar i typ nollvind och reglerna var att man var tvungen att runda startflaggen vid omstart, inte bara ducka tillbaka under linjen. Ridå!

Här kommer en bild. Alltså J80 gennaker hissad två meter över SK regelns hisspunkt för spinn. Paloma spinn är på ca 85 kvm och den här på 55 kanske 60 tror jag.
Paloma bryggseglar med J80 gennaker. Foto Allan Förberg.
Den var kul att segla med men jag sa till Torkel att han fick bestämma det var ok att trimma i över 5 m/s ganska brant segling eftersom det är hans som får leka med popnittången sen..... Jag ville inte rycka ner riggen utan tillåtelse av skipper.

/allan

Allan skickade också en youtubelänk med bildspel från Skärgårdskryssarpokalen 2003 - 2011. För er som vill frossa i 14 minuter med bilder på A22:or.


1 kommentar:

  1. Okay man sätter på ett fiolstag istället.
    I SRS görs ingen skillnad på fiol och backstag.
    Frågan är med andra ord obesvarad.

    SvaraRadera