söndag 27 maj 2012

Raymarine e7

Kommentar tillagd i efterhand: Många googlar om Raymarine e7. Då kanske du hamnar här. Jag köpte min e7:an till säsongen 2012. Jag har skrivit om den i flera inlägg (det här är det första) och framförallt inledningsvis varit ganska missnöjd. Efter den uppgradering av mjukvaran jag gjorde i slutet av augusti blev e7 ett helt annat instrument. Till det bättre. Mina erfarenheter efter uppgraderingen hittar du (här).

Det här är ett inlägg om stor besvikelse över prestanda hos min nyinköpta och monterade Raymarine e7. Jag har begränsad tidigare erfarenhet av plottrar ombord på segelbåtar, har för det mesta navigerat med papperssjökort och kompass. När jag seglade Augustimånen med Johan L i PUH för snart 20 år sedan använde vi de första plottrarna som kom. För kappsegling genom Stockholms skärgård i svarta natten behövde vi GPS plotter. Men för eget bruk räckte papperskorten. Tills för sådär 6 år sen. Efter en spinnakergång med Manzanitan i dimma norröver från Kullen och vi var på god väg att segla upp på stenreven utanför Hallandskusten köpte jag en Garmin 525. Den fungerade bra, men till Piano ville jag ha en större skärm. Sittbrunnen är längre och det vore bra med en ljusskarp kontrastrik skärm. 525:an hade allt utom att symbolen för eget fartyg var trist (en stiliserad motorbåt) och att skärmen var för liten.

Köpte en Raymarine e7, med hybrid touch skärm (både knappar och touch). Navionics Silverkort var med. Silver är lite billigare än guld, båda varianterna har samma upplösning men silver anger inte djup större än 10 m. Silverkortet täcker hela Europa i ett enda micro-SD kort. Redan här borde jag ha dragit öronen åt mig. Vad händer med upplösningen? Finns alla i skärgården nödvändiga detaljer med?

Monterade plottern (här), anslöt till 12 V och började undersöka upplösningen. Och blev faktiskt chockad. Upplösningen i våra skärgårdar är direkt dålig och i samma klass som "Sjökort Sverige" som finns till Sea Pilot (här) och Eniro på sjön HD (här). IPAD appar till vilka korten är gratis (Eniro på sjön HD) eller kostar 300 SEK (Sea Pilot). Till Sea Pilot finns hydrografikakorten som ger mycket fin upplösning. Raymarine plottern med kort, som på sin höjd duger för kustnavigering kostar 13 tusen SEK! Och det finns inte högupplösta kort till e7:an!

Ringde Arild i Norge. Jag hade seglat med hans SIMRAD Z33 plotter med C-Map NT+ kort och visste att dom korten är bra. Arilds råd: Köp ingen touch-skärm, du kommer åt skärmen i busväder, bilden försvinner när det är kuling och becksvart natt.

Min egen erfarenhet av Garmin är att Blue Chart (Garmins egen produkt) är bra och håller måttet i skärgården. Men Navionics - sorry, inget för mig.

Jag har en plotter till salu, säljer hålet i ruffskottet också. Är det nån som har tips på en C-Map MAX eller C-Map NT+ plotter? Som passar i hålet till en Raymarine e7 (13 x 22 cm). Djup högst 55 mm (jag har plastat fast en avgjuten kakburk över baksidan).

En Garminplotter skulle gå an, bara symbolen för egen båt var lite coolare.

4 kommentarer:

  1. På http://www.raymarine.se/view/?id=1349 står det:

    Worldwide base map for non cartography variants
    Navionics Ready to Navigate in all other variants (upgradable to Navionics Gold/ Platinum)

    Du ska alltså kunna byta upp dig med sjökorten i alla fall fast då inte till lika stort område.

    SvaraRadera
  2. Ska alltså kunna byta upp mig till bättre kort var precis vad jag trodde. Bekymrade mig inte för vilken upplösning korten hade. Utgick ifrån att Navionicskorten hade samma upplösning som de två varianter jag provat och som var bra (C-MAP NT+ och Blue Chart). Men faktum är att det bästa kortet från Navionics (Silver och Guld har samma upplösning) bara har samma upplösning som Sverigekortet, dvs duger inte för skärgårdssegling. Denna information finns inte vare sig i reklamen för Raymarine e7 eller från Navionics.

    SvaraRadera
  3. Navionics Gold och Platinum fungerar riktigt bra här uppe i Södermanland så det borde duga även hos er. Ni har ju bara tre öar; Bornholm, Saltholm och Ven. Mellan öarna behöver du bara ekolod ;-)
    Ett problem är att en del navigatorer har större förstoring men korten är inte tillräckligt bra för att tillåta den zoomningen. Tänk på att ett blyertsstreck är 20 meter brett på pappersskärgårdskorten...

    SvaraRadera
  4. e7:an fungerar säkert bra för kustnavigering. Problemet är skärgården och hittills har jag bara provat plotter i Bohuslän (frånsett Augustimånen en gång i tiden - det var då GPSfelet var sådär 100 - 200 m pga att signalen medvetet inte var exakt). Jag har två ställen som jag testar plottrar på: passagen mellan Testholmen och Usholmen utanför Gåsö och en farledbegränsning söder om Ledskär i farleden alldeles söder om Gullholmen. Det saknas djupinfortmation och djupkurvorna är inte korrekta.

    SvaraRadera