fredag 17 juni 2011

Good vibrations

Två öglor fastskruvade i öglebultarnas nedre ände, en hakplåt, T-ändstycke med ögla och 2 meter Dynex 75 skalad Dynema. Blir en tie-rod. Nu kan däcket inte lyfta och förhoppningsvis slipper vi knäppningarna.
Tie-rod verkar OK men mysfaktorn?? Seldens skidbindningsvariant är snyggare.
Masten är fastgjuten i mastkragen. Hissar segel mot hemmahamnen.
I lä utanför Lomma hamn
Det var en tanig liten rigg på ett så stort skrov. Nåja - perspektivförskjutningar pga av vidvinkelobjektiv.
BB halsar - allt lugnt
SB halsar - fortfarande lugnt. Inga knäppningar hittills!
Norröver i Öresund med enbart fock och stor, SO 7-8-9 m/s. Gott släpp i aktern. Det sjunger från kölen. Två frekvenser nära varandra ger svävningar!
Blandat med rejält baksug!
Passerar nedlagt kärnkraftverk
Passerar främmande land
Regnfront i SV.
Ösregnet når oss under kryssen in mot Höganäs hamn. Men vadå - inga knäppningar eller annat oljud från skrovet och kameran är vattensäker!

onsdag 15 juni 2011

Polyuretangjutning

2011-09-03 har jag lagt in en uppföljande kommentar till detta inlägg: (här)

Masten ska vara fastkilad i däcket, ska inte röra sig och det ska vara tätt. Det finns många finurliga lösningar på detta. Jag har surfat runt på nätet med alla möjliga sökprofiler genom åren - också detta. Hittade referensen till Spartite. Man gjuter helt enkelt igen spalten mellan mastkrage och mast. Fungerar säkert lika bra på kolfiber- som Al-master. Importera ytterligare en gång med alla kringkostnader försökte jag undvika och började undersöka vad det var för gjutplast dom använde. Men letar ledtrådar i beskrivningen, potlife tid, härdtid etc och letade hos de stora tillverkarna av polymer produkter. Hittade en produkt hos Huntsman som dessutom hade samma färg som Spartite (blå). Den blå varianten lagerförs inte i Sverige, valde ett kvalite som inte blir lika hård. Köpte hem en förpackning och provade. Har använt den när jag byggde spridarfästen på masten. Ganska enkelt - sprid ut ett lager vaselin så att ytorna inte binder ihop, täta spalten på undersidan med skumplastslang (för bottning av fogar - måste göras noggrannt), tejpa upp en kant runt mastkragen så att den ingjutna tätningen går ut över kanten så att den inte faller ner, blanda plast och fyll i. Krymper lite, tror att det kommer att ta emot första gången man lyfter ur masten (som en champagnekork enligt Spartites hemsida) eftersom krympet innebär att den ingjutna biten kommer att klämma lite.

Såhär gjorde jag:
Fixera masten mitt i mastkragen.

Vid tillverkningen av masten limmade jag en 30 cm lång hylsa som inre förstärkning vid däcksgenomföringen. Utvändigt är en 6 mm tjoch 10 cm hög förstärkning fastlimmad som ytterligare förstärkning för att sprida eventuella punktlaster. Överkanten på den yttre förstärkningen sticker upp ca några mm över mastkragen.

Påtejpad gjutkant sticker upp några mm över mastkragen

Blanda 50/50. Riktigt läbbiga kemikalier, man måste veta vad man gör.
Häll i spalten. Potlife knappt 5 min, härdar inom en halvtimme. härdar snabbare vid tjocka spalter pga kraftig värmeutveckling.

Simsalabim. Ska kantskäras försiktigt med kniv. Lite lagom vit-beige färg.
Nu återstår bara tie-rod innan jag vågar ut för att segla igen.

måndag 13 juni 2011

E-type

Man går som katten kring het gröt. Fixar in i det sista. Håller allt? Ringer Henrik på lördag em. Dags att provsegla! Uthal på plats, det var sista som återstod. I onsdags kom "feeder tab", en skitliten bit till Harkeninföraren. Ni vet det där med att läsa bruksanvisningar. Eftersom det var en VÄLDIGT viktig information, så satt en klisterlapp med instruktionen fastklistrad på förstagsprofilen alldeles bredvid införaren. Inte läste jag den, skruvade därför ut skruven för att lossa införaren för långt och låsblecket (feeder tab) flög - i en väldigt vacker båge - överbord. Försommaren är ingen bra årstid att bli av med små skitdetaljer till båtar. Ingen har liksom tid. Men nu är den iallafall på plats. Tack Kristian på Harken och Peder på Limhamns Skeppshandel. Henrik kommer med en rejäl bunt segel efter söndagsträningen med H-båten.
E-type himself
Det blev en kort sväng utanför Lomma, allt funkade. Uthalet kräver mycket kraft. Häckstaget ska växlas upp från 26 till 50 ggr genom att lägga till en kaskad. Samma med kicken, växlas upp från 12 till 24 ggr. Masten är mycket styv, bra för att kunna hålla sträckt förstag, men måste kunna krummas lite mer för att dra ut storsegelbuken i hårt väder. En massa finlir återstår. Detta är en mycket stimulerande fas i att ta fram en ny båt eller en ny rigg. En skarp knäppning i båten på kryssen ut skrämde nästan vettet ur oss. Det är bra att veta hur ett laminatbrott låter (smäll plus ett kraschande ljud). Eller ett stålbeslag som går sönder (en ganska dämpad smäll). Det här var enbart en knäppning. Kanske en slip-stick rörelse. Det var troligen kilningen av masten i mastkragen som rörde sig, har ännu inte monterat tie-rod (håller ner däcket när fallen lyfter). Dags att polyuretangjuta mellan mastkrage och mast. Kontaktar Peder om tie-rod.
Inget Cunningham?
Dynex 75 och kardborrebandstropp. Kanske lite rörigt.
Slutsats av första provseglingen: focken stämmer bra, måsta öka möjligheten att krumma masten.
Nöjd - men var det verkligen kilningen av masten som släppte och orsakade knäppningen?
E de nån slags självporträtt?

söndag 12 juni 2011

Oväntat besök

Ligger i Lomma sen två veckor. Utrustningen från Limhamns Skeppshandel är på plats, Jörgen - delägare i Oskars Varv i Lomma och ägare av båt #26 och som dessutom planerar fortsatt produktion av Hansson 31 fick chansen att visa upp en "nästan färdig" Hansson 31. När jag ankom till Lomma igår lördag hade Jörgen fint besök på varvet.
Nån fixar en schleten Maxi Fenix
Jag har träffat Erik Hansson två gånger tidigare: I september 2007 när jag bilade upp till Björkö för att få en första titt på båten och några månader senare för lite socialiserande snack på FFkakel, där Erik nu är vd.
Monterar brytblock för fallen. Kanske tillverkade av Rutgersson. Dom verkar OK.
Erik seglar norröver framåt sommaren. Rundar Sjaelland först, det finns många fina danska hamnar (men bara en enda naturhamn).
Hur känns det att se produktionen av sin egen skapelse återvända från de avsomnade? Bara bra! Riktigt kul!
Varför ligger din Maxi Fenix i Lomma? Fick den billigt i Danmark! Fördelaktig kurs på danska kronan och svag efterfrågan gav köpläge.
Erika Hansson ombord på Piano.
Hur tog du fram formen till Hansson 31? Jag övertog formarna till Dominant 95. Förlängde förskeppet. Gjorde form av den nya förskeppsvarianten, kapade Dominant 95 formen och plastade fast den nya delen. Gjorde på samma sätt med aktern. Höjde friborden direkt i formen och tillverkade den första prototypen. Den var inte särskilt vacker i förskeppet, så där limmade jag på Divinycell och slipade till linjerna. Slet ut båda axlarna pga långklotsslipning. Den viktigaste skillnaden är att vikten flyttades fram, Dominant 95 sätter sig gärna på häcken, speciellt eftersom de flesta monterade in tunga dieselmotorer. Seglade den första prototypen.

Tack Erik - själv tycker jag det är dags att segla Piano!